Nya supersportvagnen Mercedes-AMG GT har en lugn men samtidigt dynamisk design.

Nya supersportvagnen Mercedes-AMG GT har en lugn men samtidigt dynamisk design.

Mercedes-AMG GT:

Ny supersport

Av
Ian Maasing

BILNYTT. På bilsalongen i Paris i början av oktober visar Mercedes sin nya supersportbil AMG GT. En värdig efterträdare till den utgående, måsvingeförsedda SLS AMG. Dess tvåsitsiga coupekaross är helt i aluminium kring en så kallad spaceframe och har lugna, mjukt rundade former. Inga förvuxna spoilers, vingar eller skärmbreddare stör harmonin. Och måsvingarna har ersatts med konventionella dörrar.
Den skönt sjungande nya 4-liters V-åttan med dubbla turbon, ”hot inside V”, dvs där de två turbokompressorerna är placerade mellan cylinderbankarna, kommer i två trimningsgrader. GT på 462 hästar och GT S på 510 hästar. Båda levereras med en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp drivandes bakhjulen via en så kallad transaxel med växellådan placerad nära bakväxeln för optimal viktfördelning mellan fram- och bakaxel.
De många hästarna får bilen att accelerera från 0 till 100 km/h på 4,0 sekunder för GT och 3,8 sekunder för GT S, för att sedan fortsätta snabbt upp till den elektroniskt begränsade (!) toppfarten på 304 respektive 310 km/h. Trampar man mycket lätt på gaspedalen ska bilen nöja sig med 9,3 respektive 9,4 liter per 100 km.
Mercedes-AMG GT lanseras nästa år och priset lär ligga i samma härad som konkurrenterna Audi R8 och Porsche 911 Carrera.
Mercedes släpper ytterligare uppgifter på sin supersportbil i samband med bilsalongen i Paris.

Bilen har den klassiska sportvagnsuppbyggnaden med motorn bakom framhjulen, drivning på bakhjulen och passagerarutrymmet långt bak. Foto: Daimler

Bilen har den klassiska sportvagnsuppbyggnaden med motorn bakom framhjulen, drivning på bakhjulen och passagerarutrymmet långt bak. Foto: Daimler

Nya Mercedes-AMG GT har en så kallad front-mittmotor med en transaxel drivandes bakhjulen via en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Foto: Daimler

Nya Mercedes-AMG GT har en så kallad front-mittmotor med en transaxel drivandes bakhjulen via en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Foto: Daimler

Publicerad 19 September 2014 12:00