Nya Hyundai i20 är några centimeter längre och bredare och en fingersbredd lägre än föregångaren.

Nya Hyundai i20 är några centimeter längre och bredare och en fingersbredd lägre än föregångaren.

Nya Hyundai i20:

Störst i klassen

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Hyundai är på bettet. Inte nog med att den sydkoreanska biltillverkaren lockar kunder med fem års nybilsgaranti med fri körsträcka och fem års vägassistans utan nu satsar företaget allt mera på bilarnas utseende och inredning. Under kommande tre år kommer företaget att lansera ytterligare 15 nya eller ansiktslyfta modeller.
Tidigare i år lanserades den nya generationen av småbilen i10 med en snällt rundad kaross. Och på höstens stora internationella bilsalong i Paris i början på oktober presenteras helt nya generationen av kompaktvagnen i20. Lokaltidningens motorredaktör fick dock chansen till en förhandsvisning av nya i20 på Hyundais europeiska huvudkontor i Tyskland förra veckan.
Nya i20 är designad och utvecklad i Europa på Hyundais teknik- och designcentrum i Tyskland. Tonvikten har lagts på utrymme, teknik, komfort och funktionell design. Och vid första anblicken ger nya i20 ett harmoniskt intryck och ser ut att ha mognat i formerna. Borta är de urholkade panelerna och omotiverade vecken som tidigare kännetecknade Hyundais bilkarosser.

Längre får plats

Den senaste generationens i20 hör till de bekvämare, rymligare och gedignast uppbyggda i kompaktklassen. Den är längre, bredare och något lägre. Jämfört med föregående i20 har den en helt ny plattform, vilket resulterat i fem centimeter längre axelavstånd(nu 257 cm). Karossen har vuxit med fyra centimeter på längden(nu 404 cm) samt blivit två centimeter bredare(nu 173 cm).
Karosshöjden har visserligen minskat med någon centimeter(nu 147 cm), men det påverkar inte insteget genom de lagom höga dörröppningarna. Nu kan även de resligaste få plats i de lagom släta och komfortabla framstolarna och två fullvuxna och ett barn i det hyggligt komfortabla, delat fällbara baksätet.

En inte alltför ”sportig” rundning på taket ger tillräcklig dörrhöjd för bekvämt insteg till baksätet vars passagerare inte behöver skava hjässan mot taket. Foto: Hyundai

En inte alltför ”sportig” rundning på taket ger tillräcklig dörrhöjd för bekvämt insteg till baksätet vars passagerare inte behöver skava hjässan mot taket. Foto: Hyundai

Till Sverige 2015

Bagagerummet har vuxit jämfört med föregångaren och mäter nu hela 326 liter och med nedfällt ryggstöd bak 1042 liter. Nedanför golvplattan finns tack och lov ett reservhjul av typ nödhjul.
Motorprogrammet omfattar tre mycket bränslesnåla bensinmotorer och två ännu snålare dieslar. Vilka som kommer till Sverige är inte bestämt
Bilen kommer att tillverkas i Europa, i Turkiet, där redan lillasyskonet i10 produceras, och kommer till Sverige i början på nästa år. Några priser finns inte i dagsläget.

Publicerad 12 September 2014 12:00