Seat Ateca är typexemplet på den nu allt populärare kompakta crossovern eller kompakt-suven. Alltså en vardagspraktisk bil som trots sina lagom små yttre dimensioner rymmer fyra-fem vuxna på de höga sätena. Designen är välgörande lugn. Foto: Ian Maasing
Seat Ateca är typexemplet på den nu allt populärare kompakta crossovern eller kompakt-suven. Alltså en vardagspraktisk bil som trots sina lagom små yttre dimensioner rymmer fyra-fem vuxna på de höga sätena. Designen är välgörande lugn. Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Seat Ateca: Ny sportig crossover

Ian Maasing


Seat Ateca TDI 150 4Drive

Tillverkad i: Tjeckien.
Typ: 5 dörrars 5 personers crossover.
Mått/Vikt: längd 436 cm bredd 184 cm, höjd 162 cm axelavstånd 263 cm, tank 55 l tjänstevikt fr 1600 kg
Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 150 hk/110 kW, vridmoment 340 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, 6 växlar
Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,8 m.
Bränsleförbrukning: 5,1 l/100 km vid bl körning   
CO2: 129 g/km   
Prestanda: 196 km/h, 0-100 km/h 9,0 sek  
Fordonsskatt: 1.990 kr
Pris: fr 286.900 kr
Testbilens pris: 315.800 kr

TEST. Seats tekniker och formgivare har verkligen lyckats med konststycket att få till en riktigt snygg och konkurrenskraftig suv eller rättare sagt crossover. Eftersom Seat ingår i den stora Volkswagen-familjen måste man i görligaste mån bygga bilar av de delar som mamma Volkswagen har att erbjuda. Alltså bottenplattor, motorer, växellådor och mycket annat som ingår i en bil.

Ändå har Seat lyckats att ge sin nyfödda Ateca en helt ny, mera sportig och elegant framtoning än dess mera kantiga, jordnära släkting Volkswagen Tiguan! Bra jobbat!

Seat Ateca är till skillnad från fullblodssuven Tiguan en crossover med suvens höga nedre del och den sportiga kombins låga övre del. Fronten är dock mjukare rundad än på en suv och har den karakteristiska Seat-grillen. Inga snedställda plåtveck eller slitsade strålkastare och sidorutor fördärvar de skönt lugna formerna.

Karossens bakgavel sluttar en del vilket betonar det sportiga men reducerar naturligtvis bagageutrymmet. Trots en markfrigång på 19 centimeter har inte de sportiga köregenskaperna påverkats negativt. Den höga markfrigången gör att Ateca kravlar sig fram genom nyfallen snö på åkervägar och skogsstigar med djupa spår.  

 

Karossen är tillräckligt hög för att man ska komma obesvärat i och ur bilen och fyra fullvuxna sitter luftigt och vilsamt på sina lagom höga säten. Foto: Ian Maasing
Karossen är tillräckligt hög för att man ska komma obesvärat i och ur bilen och fyra fullvuxna sitter luftigt och vilsamt på sina lagom höga säten. Foto: Ian Maasing

Den av oss testade vridmomentstarka dieselversionen på 150 hästkrafter hade en sexväxlad manuell låda och permanent fyrhjulsdrivning, 4Drive på Seat-språk. Fyrhjulsdriften är det av Volkswagen-koncernens använda system med flerlamellkoppling i slutväxeln vid bakaxeln, fördelande drivkraft till bakhjulen om framhjulen får lust att spinna loss. 

Trots den merförbrukning som fyrhjulsdrivning medför bokförde vi acceptabla 0,65-0,75 liter per mil i blandad trafik med odubbade vinterdäck. Vill man hushålla ännu mera med bränslet kan man välja den enbart framhjulsdrivna versionen och dessutom spara cirka 28 000 kronor i inköpspris.

Testbilens stora 19-tumshjul skodda med ganska breda, odubbade vinterdäck gav en lite småstötig gång på lappad och gropig asfalt, men bidrar till att bilen kan rattas snabbt i och ur kurvor, nästan som en sportvagn. De mindre standardhjulen med sina högre och smalare däck ger säkerligen en komfortablare gång.

Kurshållningen är stabil även om den höga karossen småvaggade i årets första storm, och styrningen är vilsamt lugn även på spårig asfalt. Antisladdsystemet ingriper lagom tidigt om man tvingas till en riktigt häftig manöver.

Sammanfattningsvis är nya Seat Ateca en trevlig bekantskap och ett klart prisbilligare alternativ än de nära släktingarna från Volkswagen-koncernen. Ska man ta sig fram på spåriga småvägar med lastutrymmet fullpackat med gräsklippare, jordfräsar och säckar med planteringsjord väljer man således en Skoda Kodiaq eller en Volkswagen Tiguan. För sportigare framfart på slätare vägar med normalt mycket i kofferten är Ateca ett bra val.

Förarstolen är inte alltför sportigt skålad och kan pumpas riktigt högt upp så att man får en god översikt framåt och åt sidorna. Bakåt får man hjälp av backkameran. Instrumen och knappar håller övertygande Volkswagen-nivå. Foto: Ian Maasing
Förarstolen är inte alltför sportigt skålad och kan pumpas riktigt högt upp så att man får en god översikt framåt och åt sidorna. Bakåt får man hjälp av backkameran. Instrumen och knappar håller övertygande Volkswagen-nivå. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 25. februari 2017 09:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa