Vid så kallad vishing ringer bedragare upp och utger sig komma från till exempel polisen eller banken för att komma åt personlig information, koder och Bank-Id. Men varken polisen eller banken ringer upp för att fråga om det.

Vid så kallad vishing ringer bedragare upp och utger sig komma från till exempel polisen eller banken för att komma åt personlig information, koder och Bank-Id. Men varken polisen eller banken ringer upp för att fråga om det. Foto: Adobe stock

Äldre kvinna blev utsatt för bedrägeriförsök

Nu vill hon varna andra för vishing

STAFFANSTORP.

En kvinna i 80-årsåldern blev nyligen utsatt för ett bedrägeriförsök på telefon, så kallad vishing. Men hon gick inte på bedragarnas knep. ”De gav sig på fel person”, säger hon.

Av
Lena Karlsson

Det var när hon satt och väntade på ett telefonsamtal från sjukhuset som någon ringde upp. Eftersom det stod ”Inget uppringnings-ID” på telefonens display trodde hon att det var sjukhuset som ringde upp, och svarade.

– Annars svarar jag aldrig på samtal utan uppringnings-ID, säger kvinnan som valt att vara anonym..

Uppringaren sade sig vara från polisen i Staffanstorp.

– Jag blev genast orolig och började tänka att det kunde ha hänt mina anhöriga någonting.

Kvinnan berättar att personen som presenterade sig som polis hade blivit uppringd av Elgiganten. Affären skulle ha slagit larm eftersom de dragit 40 000 kronor för mobilköp från kvinnans konto, något som de skulle ha tyckt vara konstigt med tanke på kvinnans ålder

– Den falska polisen sa att det var på grund av nya regler som de genast ville varsko mg om detta bedrägeri. Han hävdade också att de presumtiva bedragarna skulle ha swishat 15 000 kronor från mitt konto.

Eftersom kvinnan ville ringa banken omedelbart och spärra kontona bad hon om deras telefonnummer för att ringa upp efter det.

Den falska polisen erbjöd kvinnan emellertid att bli kopplad till en säkerhetsansvarig på banken eftersom polisen hade direktlinje. Utan sitt medgivande blev kvinnan genast kopplad till denne.

– Då kände jag att det var något som inte stämde. För hur skulle polisen kunna koppla till en säkerhetsansvarig på banken så fort?

Den falska säkerhetsansvarige på banken ville ha tillgång till kvinnan inloggningsuppgifter.

– Jag hade redan när jag pratade med den falska polisen en magkänsla av att det var något som inte stämde.

Även denna gång bad hon om telefonnummer så att hon kunde återkomma, något hon ockås fick. Sedan lade hon på luren och ringde till banken för att kolla och berätta att hon blivit utsatt för ett försök till bedrägeri. Eftersom hon aldrig lämnat ut några uppgifter hade ingenting hänt.

Hon ringde sedan till riktiga polisen för att polisanmäla. De lovordade henne för hennes agerande. Nu vill hon varna andra för de falska bedrägerisamtalen.

– De lät så vänliga och hjälpsamma, och man blir ju rädd att man ska ha förlorat pengar. Men jag har alltid varit försiktig av mig, så jag kollade upp med banken först.

Hur kändes det när du insåg vad som hade hänt?

– Efter att jag ringt och pratat med banken kände jag mig trygg, för jag hade aldrig lämnat ut några uppgifter. Sedan kom ilskan. Jag blir så arg över att man ger sig på äldre personer på det här viset. Det är så förbaskat fegt. Samtidigt blir jag så besviken på att man alltid måste gå runt och vara så misstänksam mot sina medmänniskor i dagens samhälle. Det finns så mycket oärligt och otryggt överallt omkring oss. Egentligen vill jag tro alla människor om gott, men tyvärr har det visat sig att det inte går.

Publicerad 25 August 2019 00:00