I skrivande stund har tio till femton föreningar anmält sig för att delta på stadsdelsfesten.

I skrivande stund har tio till femton föreningar anmält sig för att delta på stadsdelsfesten. "Jag tycker att det är toppenbra respons för att vara första året", säger Andreas Gartmyr. Foto: Joel Winqvist

Helsingborg Marathon satsar på rejäl fest i stadsdelarna: "Helt avgörande"

Andreas Gartmyr hämtar inspiration till nya satsningen från New York

HELSINGBORG.

Arrangören bakom Helsingborg Marathon hämtar inspiration från New York för att få till ett ökat drag längs med banan i en ny satsning.

Satsningen på den så kallade stadsdelsfesten är ny för året på Helsingborg Marathon.

Idén fick Andreas Gartmyr, en av loppets grundare och ansvarig från arrangörshåll, när han sprang New York marathon i november ifjol. Onekligen ett lopp som sticker ut; i en cool stad med en utmanande bana med mycket backar och en hel del broar.

Men loppet utmärkte sig även på ett annat sätt: publiken, som bar fram löparna.

– Det är, utan att överdriva, folk hela vägen längs 42 195 meter som står och skriker. Det är ett sånt jädra tjo och tjim hela tiden, det är musik och plakat. Man springer med ett leende på läpparna hela tiden, säger löparfantasten.

Det födde tankar i Andreas Gartmyrs huvud. Självklart är Helsingborg en pyramidalt annan typ av stad på så många olika sätt, men det finns faktiskt förutsättningar att göra något liknande här. För är det något som har stuckit ut när Helsingborg Marathon har gjort utvärderingar efter de senaste årens lopp, så är det faktiskt responsen att dess publik är unik. Som inte passivt står och väntar på att den och den ska springa förbi, utan man hejar på alla, förklarar han.

– Vi har en jäkligt bra publik, och det är det vi ska jobba med, menar han.

Det hela utmynnade i stadsdelsfesten, som ser dagens ljus under stundande marathon den 31 augusti.

Man vänder sig till föreningar och privatpersoner, som man vill ska fylla gatorna längs med hela banan med olika aktiviteter. Det kan vara allt mellan himmel och jord, menar han.

– Och som löpare är det helt avgörande att få den här peppen, säger han och förklarar att konceptet i framtiden kan komma att utvecklas till tävlingar mellan stadsdelar eller att löpare får rösta om vilket område som skapade bäst stämning.

"Vi ska bjuda in hela Helsingborg till att vara med på detta", säger han. Foto: Joel Winqvist

Det gäller att ligga i för att erbjuda ett så attraktivt arrangemang som möjligt. För arrangören sliter med att försöka locka fler löpare. Helsingborg Marathons första år, 2014, inträffade i samma veva som löparboomen peakade, enligt tävlingsgeneralen. Då sprang cirka 3 000 loppet. Åren därefter har man legat kring 2 300 och 2 500 deltagare. Mycket talar för liknande siffror för årets lopp.

Det är inte färre löpare som deltar på lopp nu mot för fem år sedan. Men antalet tävlingar har ökat med mer än hundra procent. Att konkurrensen om löparna har hårdnat är alltså ett tydligt understatement.

– Det har gjort det väldigt svårt för alla lopparrangörer.

Vi har en jäkligt bra publik, och det är det vi ska jobba med

För att överleva krävs alltså att sticka ut för att locka fler löpare i framtiden.

– I det stora hela är det skitsvårt att nå ut. Jag tror att vetskapen om Helsingborg Marathon är rätt liten, utanför vårt område, siar han.

Just nu jobbar Helsingborg Marathon med en tvåårsplan, som ska resultera i 3 000 löpare till 2020. Ett rimligt mål, tycker han.

Vägen till att lyckas stavas ett hårt marknadsföringsarbete och ett nytänk, menar han.

Ledningen har ett antal lite, som han själv kallar det, "halvgalna idéer", som ska sjösättas inför 2020. Vilka det är sitter han än så länge och ruvar på i all hemlighet.

– Men det gäller att erbjuda saker som andra inte erbjuder.

Publicerad 21 August 2019 09:29