Slipp semesterstressen med några enkla knep.

Slipp semesterstressen med några enkla knep. Foto: Adobe Stock/Andrey Popov

Så slipper du semesterstress

"Är en viktig tid för återhämtning"

SOMMAR.

Krav på dig själv eller en förväntan från arbetsgivaren att hålla koll på jobbmejlen även under semestern? Stressforskaren Torbjörn Åkerstedts råd är att koppla ner och att hitta rum för att göra ingenting under den lediga perioden. "Hjärnan gillar bäst att dagdrömma och att gå lite på tomgång", säger han.

Av
Ida Asplund Ådahl

Det är nog inte något nytt att det kan vara lätt att stressa upp sig inför semestern eller att ha svårt att varva ner första semesterveckan – även om stressforskaren Torbjörn Åkerstedt menar att semester betyder återhämtning för de flesta. Men det är inte helt svårt att hamna i stressfällan. Ibland kan det handla om egna förväntningar på årets kanske längsta sammanhängande ledighet, i bland om arbetsgivarens eller ens egna krav om att vara jobbmässigt tillgänglig även om man stämplat ut för sommaren.

– Semestern är en viktig tid för återhämtning. Om man inte stressar av kommer man att få mindre återhämtning helt enkelt. Även om det är långt ifrån alla som känner stress inför eller under semestern kan det vara bra att vara lite medveten., säger Torbjörn Åkerstedt.

Han uppskattar att det är en grupp om 5-10 procent av Sveriges befolkning som känner ansvar gentemot arbetsgivaren att vara online och kolla sina jobbmejl, eller att man själv ålägger sig det kravet.

– Man får inte glömma att de finns de som gärna kollar mejlen för att slippa oroa sig och ha lite koll på verksamheten. För dem är det kanske bättre att kolla mejlen, annars blir det en stress i sig självt att inte vara uppdaterad. Men överlag är det nog bra – om möjligt – att försöka lägga ifrån sig jobbet under semestern.

Många gånger kan stressen handla om egna krav och förväntningar om semester där man vill hinna med så mycket som möjligt.

– Hus ska byggas, man ska träffas, trädgården ska grävas upp, barnen ska tas till badplatsen. Det är lätt att ägna sig åt sina egna eller inbillade krav från andra. Men det bästa är att under några dagar att göra ingenting, man behöver egentid. Vi tvingas göra mycket vi inte vill göra, men hjärnan är egentligen inte gjord för att göra saken den inte vill – den blir trött av det. Hjärnan gillar helst att dagdrömma, gå lite på tomgång och där tankarna får hoppa lite från det ena till det andra – det är förenat med avkoppling, säger stressforskaren.

Men det kan vara svårt att ställa om från vardagens alla bestyr till att gå in i semesterläge.

– Därför är semester på minst tre veckor att önska eftersom det tar några dagar att varva ner. När man jobbar är man dessutom väldigt organiserad även privat, men vid semester bryts de strukturerna. Ska man försöka optimera semester blir det en stress.

Hur påverkar stress oss?

– Stress innebär att organismen varvar upp. Om vi inte varvar ner regelbundet kommer vi upp på en högre nivå av fysiologisk aktivering som det är svårt att komma ner från. Stressar man inte ner kommer den nivån gradvis att ackumulera och då börjar det slita på kroppens system och sjukdomsbilder kan uppstå.

Stressforskarens råd för en nervarvad semester

- Överplanera inte semestern.

- Lägg in automatsvar på jobbmejlen och hänvisa till telefonsamtal om det uppstår akuta situationer. De flesta förstår att man inte kontaktar personen då om det inte är nödfall.

- Lägg in tid för att göra ingenting.

Publicerad 05 July 2019 00:00