Alexander Svensson, försäljningsansvarig på Bengt i Örkelljunga, med den stora sängen i bakgrunden.

Alexander Svensson, försäljningsansvarig på Bengt i Örkelljunga, med den stora sängen i bakgrunden. Foto: Mikael Öhrn

Här är husbilarnas värstingmodell

"Den kommer med alla bekvämligheter som man behöver"

ÖRKELLJUNGA.

Har du sex miljoner liggande? Då kanske den här värstinghusbilen skulle kunna vara något. En säng i kingsize-storlek, dusch, lädermöbler och till och med ett garage till bilen är bara några av alla lyxiga detaljer i den 15 ton tunga modellen. Men lugn, den finns i mindre storlek från två miljoner också.

Av
Mikael Öhrn

Det är en iögonfallande pjäs, den nya lyxhusbilen från tyska Morelo som Bengt i Örkelljunga har tagit in i sortimentet. Jämte den största modellen, den 15 ton tunga Empire, ter sig andra husbilar sannerligen små i jämförelse. En modell kommer med ett inbyggt garage som till och med sväljer en större Porsche och en annan modell kommer med ett så kallat slide-out, vilket skapar extra yta interiört. Men även husbilstillverkarens mindre modeller – Home samt mellanklasserna Loft och Palace – är nog så stora. Med priser på uppemot sex miljoner är det ingen billig affär, men intresset är trots det stort för den rullande lyxkåken.

– Premiärhelgen hade vi fullt med kunder. Jag har flera offertförslag som redan ligger ute och det känns jätteroligt och spännande, säger Alexander Svensson, försäljningsansvarig på Bengt i Örkelljunga.

Morelos största modell – Empire – är en rejäl pjäs på hela 15 ton.

Morelos största modell – Empire – är en rejäl pjäs på hela 15 ton. Foto: Mikael Öhrn

Och det är svårt att inte känna sig hemma i den.

– Den kommer med alla bekvämligheter som man behöver: värmesystem, stora färskvattentankar och stora tankar även till toaletten. Den har kyl, frys, ugn och allting som du kan tänkas behöva, säger Alexander Svensson.

Jodå, visst rymmer Empire även en större Porsche. Garaget kan Morelo justera så att just din bil ryms. Är det svårt att ratta i det tajta utrymmet – om du har en bil av större modell – finns det även en vinsch du kan använda dig av för att dra ombord din kärra.

Jodå, visst rymmer Empire även en större Porsche. Garaget kan Morelo justera så att just din bil ryms. Är det svårt att ratta i det tajta utrymmet – om du har en bil av större modell – finns det även en vinsch du kan använda dig av för att dra ombord din kärra. Foto: Mikael Öhrn

Just husbilen rent generellt har fått sig ett rejält lyft de senaste åren.

– Husbilen har haft en enorm ökning och har tagit väldigt stora marknadsandelar i Europa. Speciellt i Sverige har det blivit rekordår på rekordår, egentligen ända sedan 2008. Husvagnen har också ökat, men husbilar har gjort det väldigt, väldigt mycket, säger Alexander Svensson och berättar att marknaden på Bengt i Örkelljunga till exempel står i 80 procents favör för husbil.

Får vem som helst köra en bjässe på 15 ton då? Nja.

– Har du tagit körkort innan den 1 juli 1996 och inte fått det återkallat någon gång – alla husbilar registreras som personbil, klass två – får du köra alla husbilar, oavsett totalvikt, säger Alexander Svensson.

Du lär sitta bekvämt under din färd med lyxhusbilen.

Du lär sitta bekvämt under din färd med lyxhusbilen. Foto: Mikael Öhrn

Har du tagit körkort efter det måste du däremot ta ett lastbilskörkort.

– Du behöver ta ett C-körkort, men det finns även enklare – C1 – som just är framtaget för husbilar upp till 7,5 ton, säger Alexander Svensson.

Personligen har han inte testat på den största Empiremodellen, men även mellanklassen Palace är en rejäl bit att ratta.

– Det för minst sagt respekt med sig, säger han.

Visste du att...

...det än så länge bara har varit smygpremiär för de lyxiga rullande kåkarna. Till hösten får Bengt i Örkelljunga in ännu fler modeller. Än så länge är det enbart här som det går att köpa dem i hela södra Sverige.

...Morelo har sin produktion i Schlüsselfeld i Bayern i Tyskland. Den första prototypen presenterades på mässan Caravan Salon i Düsseldorf för nio år sedan.

...Morelohusbilarna i huvudsak är byggda på lastbilschassin, just för lastkapacitetens skull. De största modellerna byggs på Mercedes Atego eller Euro Cargo, medan de något lättare modellerna byggs på Iveco Daily.

...den minsta modellen – Home – är din från cirka 1,9 miljoner, mellanklasserna Loft och Palace säljs från cirka 2,2 miljoner, respektive från cirka 2,8 miljoner, samt den största och värsta Empire går lös på uppemot sex miljoner men kan även fås med mindre utrustning från cirka 4,6 miljoner.

Publicerad 17 June 2019 00:00