Självincheckning. Genrebild.

Självincheckning. Genrebild. Foto: Pressbild

Patient kritiserar självincheckning på ögonmottagningen

"Många äldre ser ju inte och har ingen datorvana"

TRELLEBORG.

Den äldre kvinnan skulle undersökas på ögonmottagningen i Trelleborg. Väl där fick hon veta att hon själv skulle registrera sig på en datorskärm. ”Märkligt. Det är ju en ögonklinik och jag ser dåligt hur jag ska trycka”, säger hon till Lokaltidningen Trelleborg.

Av
Markus Celander

Efter besöket skickade kvinnan ett brev till Region Skåne där hon framför sina synpunkter. Nu väntar hon på svaret, berättar hon.

– Jag har absolut inga klagomål på själva vården, men hur tänker de egentligen när patienterna själva ska registrera sig? Jag föredrar att anmäla mig i en reception och än så länge finns där en sådan på ögonmottagningen i Trelleborg, men man anar ju att syftet med detta är att den ska bort och att man själv ska registrera sig.

Kvinnan gick dock fram till receptionen och sa att hon behövde hjälp, vilket hon också fick.

– Det sista året har jag visserligen lärt mig lite om datorer, jag har skaffat en egen platta. Men jag är inte alls glad för att trycka hit eller dit på en skärm på sjukhuset. Och det finns ju de som är äldre än vad jag är och som ser ännu sämre och som inte har någon datorvana över huvud taget.

Det behöver för den delen inte endast vara äldre som har problem med den digitala tekniken, påpekar hon.

– När jag var på väg ifrån ögonmottagningen kom ett ungt par in där. Receptionen hänvisade dem till apparaten, men kvinnan klarade inte av det. Hennes man fick hjälpa henne.

I ett mejl till Lokaltidningen Trelleborg kommenterar Anita Ekelund, enhetschef för den vårdadministrativa enheten på Lasarettet Trelleborg så här:

”Vi började med självincheckningsautomater på Lasarettet Trelleborg under förra sommaren. Under förra veckan införde vi även betalfunktionen, vilket innebär att våra patienter nu kan använda självincheckningsautomaterna även när de ska betala för sitt besök.

Självincheckningen är ett komplement till receptionerna som finns i byggnad 12 (ögonmottagningen) och i huvudentrén. Receptionen är öppen måndag till fredag klockan 7.30–16 och där kan man göra allt precis som vanligt.

Receptionen kommer inte att försvinna utan detta är ett komplement som frigör tid till annat, som att vara utanför kassan och hjälpa patienter. Man möter alltid en person i receptionen så detta ersätter inte det personliga mötet.

Digitala lösningar och förändrade arbetssätt är viktiga delar för att möta utmaningarna i framtidens hälso- och sjukvård. Vi måste hänga med och se hur vi kan använda ny teknik och titta över hur vi kan jobba annorlunda. Det är nödvändigt för att möta utvecklingen med en åldrande befolkning. Vi vet att vi kommer att vara färre som ska vårda fler.

Vi arbetar för att hjälpa de patienter som inte har en så stor teknikvana, bland annat genom att stå bredvid självincheckningsautomaten och stötta. Självincheckningen är ett digitalt verktyg, en valfrihet och en möjlighet. Många uppskattar att möjligheten finns men vi tvingar så klart ingen att använda den. Det är viktigt att komma ihåg de äldre patienterna när vården digitaliseras. Vi försöker att lyssna in och anpassa oss.”

Publicerad 26 May 2019 00:00