Lina Persson med familj är stamgäster vid Sövdesjön och har sett hur badplatsen levt upp de senaste åren.

Lina Persson med familj är stamgäster vid Sövdesjön och har sett hur badplatsen levt upp de senaste åren. Foto. Privat

Badgäster riskerar bli utan glass – samlar namn mot kommunens kioskhyra

"Sövdekiosken har aldrig varit så bra nu"

SÖVDE. Badgäster i Sövde riskerar bli utan glass i sommar. Det efter att kioskens nuvarande entreprenör Lars Lundberg meddelat att han inte kommer ha råd att betala den hyra på 25 000 kronor som kommunen nu kräver. För att rädda sin glasskiosk har stamgäster startat en namninsamling – men för Lars Lundberg är det redan för sent.

– Jag har försökt få till dialog med kommunen länge. Nu känns det som att det är för sent. Jag har inte förberett mig och inte köpt in några varor för den här sommaren, säger han.

Efter att Lars Lundberg i veckan gått ut med ett officiellt besked om att han inte kommer fortsätta driva badkiosken har en namninsamling dragits igång i hopp om att rädda sommaren.

– Vi är genuint ledsna över det här. Sövdekiosken har aldrig varit så bra som nu och vi hoppas att kommunen kan tänka om och sätta en mer rimlig hyra så att kiosken kan vara kvar. Att man höjer från 0 -25 000 kronor på en säsong är inte ok, säger initiativtagaren Lina Persson.

För Lars Lundberg skulle 2019 blivit fjärde sommaren med kiosk vid Sövdesjön. Sedan kommunen beslutat att ta ut en hyra på 25 000 kronor för en säsong ser det ut som att det inte kommer bli någon fortsättning.

– Jag har inget emot att betala hyra, absolut inte. Även tidigare år då jag fått låna kiosken gratis har jag erbjudit mig att stå för underhåll. Men att betala 25 000 kronor i hyra fixar jag inte. Det är mer än vad vi tjänar på en sommar, säger han.

Enligt Anders Andersson, verksamhetschef för intern service på tekniska förvaltningen har beslutet om hyran fattats efter att man räknat på hur mycket det kostar för kommunen att driva kiosken en säsong, sett till el, renhållning, avskrivning på lån, försäkringar och underhåll. Kostnaden landade då på cirka 55 000 kronor.

– Det känns då rimligt att den som driver kiosken betalar ungefär hälften av det. Hade det varit en ideell förening hade det varit annorlunda, men när det är en näringsidkare så måste vi ta ut en avgift, säger han.

För Lars Lundberg som till vardags driver Tuna Busland inne i Sjöbo är 25 000 kronor inte någon ockerhyra.

– Dock är den för hög för en kiosk vid Sövdesjön utifrån de förutsättningar som finns. Det finns ingen direkt utrustning och inget bra underhåll, säger han.

Från kommunens håll tittar man nu på en lösning för att hitta någon som kan fortsätta driva kiosken.

– Vi har i dag haft möte med byalaget och vi hör oss för på olika håll. Vår förhoppning är självklart att det ska finnas glass i sövde även denna sommar, säger Anders Andersson.

Publicerad 22 April 2019 00:00