En blå Postnord varebil på havnen i Aarhus, 25. juli 2018.

En blå Postnord varebil på havnen i Aarhus, 25. juli 2018. Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger

Kraftig ökning av anmälningar mot Postnord

"Det är såklart inte en positiv trend"

SVERIGE. Postnord har blivit ett av landets mest kritiserade företag. Något som avspeglas i att antalet anmälningar mot företaget ökade kraftigt förra året.

Under 2017 anmäldes företaget 82 gånger till Konsumentverket. En siffra som ökade till 390 anmälningar i fjol.

Missnöjet med företaget märks även av hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Förra året anmäldes Postnord 146 gånger, att jämföra med 63 anmälningar året dessförinnan.

– Det är såklart inte en positiv trend, säger Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord till TT.

En orsak till folkstormen är de så kallade Kinapaketen, där mottagaren fick betala en ny avgift för att få ut sin beställda vara.

Samtidigt släpper Post- och telestyrelsen (PTS) en rapport där det konstateras att att antalet klagomål överlag har minskat, men att antalet klagomål per försändelse har ökat.

Digitaliseringen har gjort att antalet fysiska brev i fjol minkade med åtta procent.

PTS menar vidare att användarna måste vara öppna för nya leveranser och förändrade utdelningsfrekvenser.

– För att möjliggöra en effektiv och hållbar utdelning av brev och paket, som så långt som möjligt är självfinansierad, så kan vi helt enkelt behöva acceptera förändringar i posttjänsten, som vi i dag har tagit för givet, säger PTS generaldirektör Dan Sjöblom i ett pressmeddelande.

Publicerad 15 April 2019 09:34