Ellinor Kadanik bland pralinskörden.

Ellinor Kadanik bland pralinskörden. Foto: Joel Winqvist

Världsmästarna varvar upp i nya citylokaler: "Helt galen känsla"

Nya möjligheter i tre gånger så stora utrymmen

HELSINGBORG.

Chocolatte, som bland annat vunnit choklad-VM, byter till tre gånger så stora lokaler, och får en drös med nya pralinmöjligheter.

Trångboddheten i den tidigare lokalen på Järnvägsgatan har varit påtaglig i ett par år, berättar butikschef Ellinor Kadanik.

– Produktionen har behövt mer utrymme. Vi har hållt till i ett utrymme i storleksordningen av två hemmakök, och där har varje dag fyra till fem personer arbetat, förklarar hon.

Butiken har tillgång till två våningar. Produktion sker på båda planen och butiken ligger på bottenplan. Här testar butikschef Ellinor Kadanik rulltrapporna.

Butiken har tillgång till två våningar. Produktion sker på båda planen och butiken ligger på bottenplan. Här testar butikschef Ellinor Kadanik rulltrapporna. Foto: Joel Winqvist

Under onsdagen öppnades så de nya citylokalerna på andra sidan Järnvägsgatan upp för kunderna.

Man vet att det ligger kvalitet i det och njuter på ett annat sätt

– Det är en helt galen känsla verkligen, myser Ellinor Kadanik om att flytta in i lokalerna som stått tomma ändå sedan Kapp Ahl lämnade dem tidigare under 2018.

Hon radar upp vilka nya möjligheter som flytten innebär.

– Vi kommer att ha möjlighet till mycket större produktion, större butik, vi kommer att kunna ha provningar och kurser och hyra ut lokaler till konferensgäster, berättar hon.

Stolta över det nya. Här ses Ellinor Kadanik på bild med de båda delägarna Märta Lindohf och Martin Persson under invigningen av de nya lokalerna under onsdagen.

Stolta över det nya. Här ses Ellinor Kadanik på bild med de båda delägarna Märta Lindohf och Martin Persson under invigningen av de nya lokalerna under onsdagen. Foto: Joel Winqvist

Visserligen kunde man ha pralinprovningar förr, men endast med små grupper. Och kurser har inte varit möjliga att ordna med på halvannat år.

– För vi har behövt producera samtidigt som vi varit igång, menar hon. En ekvation som inte riktigt gått ihop.

Vad blir största nyheten för gästerna, då?

– Jag skulle säga hela atmosfären, man går in i vår nya värld. Vi höll till i 15 år i den gamla lokalen och den hade sin känsla. Nu söker vi en ny känsla. Det blir stort och pampigt på ett annat sätt men samtidigt vill vi behålla den genuina känslan, menar butikschefen.

Nu ökar möjligheterna att tillverka fler praliner, berättar butikschefen.

Nu ökar möjligheterna att tillverka fler praliner, berättar butikschefen. Foto: Joel Winqvist

Hur ser efterfrågan på den här typen av produkter ut?

– Stor, både på det lokala att man kan komma och kika in genom våra stora fönster och se när och var det tillverkas. Även den lyxiga känslan och upplevelsen man får när man kommer in. Man vet att det ligger kvalitet i det och njuter på ett annat sätt. Jag tror att vi är på väg mer mot att man vill möta någon som verkligen kan sitt jobb och kan guida. Snarare än att plocka en vara snabbt i farten.

Publicerad 23 March 2019 00:00