Skånetrafiken menar att det handlar om ekonomi. Det man lägger på på en linje, måste dras någon annanstans.

Skånetrafiken menar att det handlar om ekonomi. Det man lägger på på en linje, måste dras någon annanstans. Foto: Mostphotos.

"Bussen är så proppfull varje morgon att jag nästan kräks"

Skånetrafiken menar att det är en fråga om ekonomi

MALMÖ.

Busslinje 2 år så proppfull vid rusningstid att Janina Folkerius nästan kräks av trängseln. Hon vill att Skånetrafiken sätter in tätare turer eller större bussar. Men på Skånetrafiken menar man att det är en kostnadsfråga och att linje 2 inte sticker ut i statistiken.

Janina Folkerius åker med stadsbuss 2 dagligen, till och från jobbet. Linjen går mellan Lindängen och Västra hamnen.

– Det är så fullt att man knappt kan stå, folk står som packade sillar. Det är så fruktansvärt fullproppat att jag håller på att kräkas. Ibland kommer människor med barnvagnar inte på, säger hon.

När hon åker till jobbet vid 7.30-tiden brukar det stå mellan 10–25 personer på varje hållplats, berättar hon.

– Jag har kört bil till jobbet innan. De uppmanar människor att åka kollektivt, men då kan det inte vara så här. Det är dessutom många människor som vill ta sig till Mobilia med den här linjen, men det går inte när den är så överlastad.

Janina Folkerius, som varit i kontakt med trafikplanerare på Skånetrafiken, tycker att bussen borde gå oftare eller vara större.

Men på Skånetrafiken kan man inte se att det behövs.

– Under december månad har chauffören vid 20 tillfällen rapporterat att bussen varit så full att inte alla människor som velat åka har fått plats. Det kan låta mycket, men om man jämför med linje 6 har det skett vid 84 tillfällen under samma period, säger Theresia Swanholm på Skånetrafikens pressjour.

Ser man på statistiken på antalet resande på de olika busslinjerna i Malmö sticker linje 2 inte heller ut, menar hon.

– På linje 2 har resandet ökat med två procent under förra året. På linje 7 har det ökat med 17 procent, linje 32 elva procent och linje 6 åtta procent.

Hon fortsätter:

– Vi ser inte något riktigt alarmerande vad gäller linje 2. För att ändra linjen måste det finnas ekonomi. Om vi lägger på något någonstans måste vi skära ned någon annanstans. Ibland gör vi punktinsatser men vi har inte fått några indikationer på att det behövs på linje 2.

Janina Folkerius tycker inte att det resonemanget håller.

– Vi betalar hutlösa priser för ett busskort. För att öka i en överfull buss. Tre gånger i förra veckan fick jag och alla andra i bussen gå av bussen för att den gick sönder. Tre gånger på en vecka, säger hon.

Publicerad 17 February 2019 00:00