Mahmoud Shikh Alzor och Henning Gillberg huserar numera på Knivgatan.

Mahmoud Shikh Alzor och Henning Gillberg huserar numera på Knivgatan. Foto: Privat

Skräddarsytt företag blir Sveriges första reparationsfabrik

Repamera flyttar in i nya, stora lokaler

MALMÖ.

I stället för att gå till skräddaren kan man skicka sina trasiga plagg via nätet för att få dem lagade. Det är Repameras affärsidé och nu har det expanderande företaget flyttat in i egna lokaler, i vad de själva benämner som ”Sveriges första reperationsfabrik för kläder”.

Företaget Repamera, som lagar trasiga kläder via beställningar på nätet, föddes när Henning Gillberg var på väg hem för drygt två år sedan.

– Det var kväll och jag hade tre skjortor som behövde lagas. Jag tänkte att det går att beställa mat, men inte reparation. Skräddare har oftast öppet när man arbetar.

Invigningen av de nya lokalerna blev välbesökt.

Invigningen av de nya lokalerna blev välbesökt. Foto: Skogsbranth.

Samma kväll gjorde Henning Gillberg en marknadsundersökning på Facebook. Han hade hoppats på 100 svar, men fick 500 på frågan om man hade trasiga kläder hemma som de ville använda.78 procent svarade ja. Nästa dag fick han sin första beställning. I början cyklade han runt i Malmö och hämtade trasiga plagg som han lämnade till olika skräddare. När företaget fick kunder i Lund tog Henning Gillberg bilen dit. Nio månader efter starten, i september 2017, blev Repamera ett e-handelsföretag. Verksamheten har stadigt vuxit och förra året hade man 2 500 unika kunder.

– Många av kunderna är återkommande och snittet är nästan tre inlämnade plagg per gång. Många samlar hop vad de trasiga plagg de har hemma, några byxor som behöver kortas, favoritröjan med hål i ärmen och ett blixtlås någonstans som behöver bytas.

I stället för underleverantörer har företaget anställt en skräddare.

I stället för underleverantörer har företaget anställt en skräddare. Foto: Skogsbranth.

Numera har även företag hittat till Repamera.

– Ett företag hade fått 500 felproducerade jackor från Kina, istället för att skicka tillbaka dem till Kina skickade de dem till oss. Ett annat exempel på företagskund är ett jättestort internationellt modemärke som hade 300 väskor med ett designfel, som vi åtgärdade. Sedan har vi ett samarbete med HM, då de marknadsför oss i sin app och ger kunderna 20 procents rabatt.

Nyligen flyttade verksamheten in i 300 kvadratmeter på Knivgatan i Håkanstorps industriområde. I stället för att som tidigare ha underleverantörer är en skräddare fast anställd. Tanken är att även ha öppet så att de kunder som vill lämna plaggen istället för att skicka dem ska kunna det.

Publicerad 09 February 2019 00:00