Energibolaget EON bjuder nu in politiker, kommuner och lokala elbolag till krismöte.

Energibolaget EON bjuder nu in politiker, kommuner och lokala elbolag till krismöte. Foto: Mostphotos.com

Krismöte om elbrist i Skåne: "Staten har inte uppfyllt sina åtaganden"

Utbyggnaden av elnätet hänger inte med

ELBRIST. Stora satsningar på forskningsanläggningar och elektrifieringen av kollektivtrafiken är exempel på saker effekthungriga saker som kommer att belasta ett allt mer undermåligt skånskt elnät. Eon vill nu att alla ska förstå vad som väntar.

Av
Jon Loman

Nyligen höll politiker, kommuner och lokala elbolag krismöte hos Eon i Malmö. Syftet var att lyfta frågan om Skånes stundande elbrist.

En lång lista med med ordentligt el-slukande storsatsningar i Skånes största städer kommer att skapa en effektbrist som Eon nu vill att alla ska vara införstådda med.

– Vi kan inte vänta på en lösning till fram mot 2030. Staten har inte uppfyllt sina åtaganden, vilket nu drabbar hela landet, men mest Skåne. Jag kommer att lyfta frågan hur Region Skåne och de skånska kommunerna ska sätta press på staten och i övrigt arbeta för att mildra effekterna. Skåne kan inte stillatigande acceptera att åter bli satt på undantag, säger Anna Jähnke (M), regionråd och tillträdande ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne, i ett pressmeddelande.

Scandlines nya laddningsstation för Helsingborg-Helsingörs färjorna kräver en maxeffekt på 10 Megawatt (MW), ungefär lika mycket som ett mindre skånskt samhälle av Hjärups storlek.

I Lund kommer de ny spårvagnarna att kräva en effektökning med 5 MW, Max IV kräver 18 MV och ESS 40 MW.

I Malmö, Landskrona, Trelleborg och Ystad kommer den pågående elektrifieringen av kollektivtrafiken att kräva ungefär 6 MW.

Samtidigt som det eftersatta järnvägsnätet i Skåne lider av elbrist och är skyndsamt behov av 12 MW.

– Hotet om elbrist måste tas på allvar. Det försämrar förutsättningarna för befintliga, expanderande och nya företag, men drabbar också vår infrastruktur och kollektivtrafik. Utbyggnaden av järnväg och övergången till eldrivna bussar är viktiga delar i att skapa ett fungerande och miljömässigt hållbart skånskt transportsystem, säger Anna Jähnke (M).

Lokaltidningen söker samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan (S) för en kommentar.

Publicerad 12 December 2018 00:00