Efter att ha fått kalla handen av hissleverantören ryckte räddningstjänsten ut för att undsätta Alex från perrongen.

Efter att ha fått kalla handen av hissleverantören ryckte räddningstjänsten ut för att undsätta Alex från perrongen. Foto. Privat

Rullstolsburne Alex fastnade på perrongen – fick räddas av brandmän

Trasig hiss ställer till det för funktionshindrade

KÄVLINGE. Onsdagens tågresa slutade i en mardröm för rullstolsburne Alex Nilsson. När han kom till perrongen i Kävlinge var hissen trasig och ingen hjälp fanns att få. Istället fick räddningstjänsten komma till undsättning.
– De blev nog lite chockade. Det är inte varje dag som de kallas ut för att lyfta en 130 kilos rullstol ner för en massa trappor.

36-årige Alex Nilsson är en van tågresenär. Trots att han tar sig fram i permobil till följd av en CP-skada väljer han ofta kollektiva färdmedel istället för färdtjänst.

– Det erbjuder en helt annan frihet och får en att känna sig normal. Dessutom är det gratis för mig med färdtjänstkort, säger han.

Onsdagens tågresa slutade dock inte med någon känsla av frihet. När Alex och hans assistent vid 21-tiden anlände till Kävlinge station, efter ett biobesök i Lund, upptäckte de till sin fasa att hissen var ur funktion. De satt därmed fast på perrongen mellan fyra tågspår.

När Alex ringde upp hissleverantören fick han besked att hissen var trasig och att reservdelar saknades.

– De sa att den inte skulle kunna repareras förrän tidigast dagen därpå. Därefter la de på luren i örat på mig.

Då den elektriska rullstolen väger närmare 130 kilo utan Alex i och då Alex bara har en assistent fanns ingen annan lösning än att ringa 11414.

– De fick skicka ut räddningstjänsten för att undsätta oss. De blev nog lite chockade. Det är inte varje dag som de kallas ut för att lyfta en 130 kilos rullstol ner för en massa trappor.

Väl på plats lyfte brandmännen först ner Alex för trapporna och placerade honom på en stol. Därefter fick de med mycket möda baxa ner stolen.

– De gjorde verkligen ett fantastiskt arbete. Jag tog tyvärr inte deras namn men jag skulle vilja ge dem en ros för deras insats, säger Alex.

Några som däremot inte får någon ros av Alex är hissleverantören.

– Jag förstår att saker kan gå sönder och att det kan saknas reservdelar, men deras bemötande var under all kritik. De skulle kunnat lägga två fingrar i kors för att hjälpa oss istället för att bara slänga på luren.

Att hissarna på Kävlinge station är sönder hör tyvärr inte heller till ovanligheterna.

– Det har drabbat mig flera gånger tidigare. senast för några veckor sedan. Då fick vi stå en timme och vänta tills reparatören fick igång hissen igen. Det "roliga" är att hissen alltid fungerar när man är på väg bort, men när man kommer tillbaka till Kävlinge och är trött efter sin resa är den sönder. Tillgängligheten på stationen är enligt min mening katastrofal.

Kommer du våga åka kollektivt igen efter det här?

– Det är frågan. Man kan ju inte direkt slappna av och ha kul när man inte vet hur resan ska sluta, säger han.

På Schindler Hiss AB meddelar Vd:n att de idag tillsatt en utredning avseende den aktuella incidenten.

– Vi tar det här på största allvar. Schindler sätter stort fokus på säkerhet samt kvalité av våra hissar och rulltrappor. Detta för att alla brukare ska känna sig trygga, säger bolagets Vd Vikén Martarian.

Han förklarar att hissarna på stationen i Kävlinge stängts av i förra veckan til följd av en säkerhetsbrist.

– Dörrarna var inte funktionella då tröskeln förslitits och rests sig. Denna typ av tröskel specialbeställs för att möta säkerhetskraven vi har, vilket lett till att ledtiden för reparationen varit längre än normalt, säger Vikén Martarian.

Hissen är nu åter i bruk.

Publicerad 21 October 2018 00:00