Ikea satsar på arabiska – ska utveckla kundtjänst med fler språk

"Ett sätt att bli ännu tillgängligare"

HELSINGBORG.

Engelska och svenska kan man få hjälp på via Ikeas kundtjänst idag. Nu satsar man på arabiska som ett led i att göra företaget än mer tillgängligt. På sikt kan det bli fler språk än så.

Drygt 50 medarbetare jobbar i dag på Ikeas nya kundservicecenter i Helsingborg som öppnade i mars. Men till vintern har man förhoppning om att 20 arabisktalande medarbetare ska vara på plats.

– Det är ytterligare ett sätt att göra Ikea mer tillgängligt för kunder. Det finns många i Sverige som inte har så mycket kunskap i svenska och engelska och det finns en stor grupp människor som talar arabiska, säger Andreas Castor, ansvarig för Ikeas kundservicecenter i Sverige.

Redan i dag har kundcentret medarbetare som är arabisktalande. Men enligt Andreas Castor handlar det mest om tur om kunden kommer i kontakt med en medarbetare som talar arabiska.

– Språket växer i Sverige, det måste vi möta, säger han.

Men det finns planer på att införa fler språk på kundtjänsten.

– Det handlar om tillgänglighet – vi måste vara så enkla som möjligt att ha att göra med. Det jag vet idag är att vi kommer satsa på fler språk, men vilka det blir är inte klart.

Under hösten kommer man att påbörja rekrytering och utbildningar med målbilden att kunna erbjuda kundtjänst på arabiska innan årsskiftet.

Publicerad 21 June 2018 15:49