Allergikerns hyllning till personalen på gatuköket

"Vill inte ha på mitt samvete att någon hamnar på sjukhus"

LUND. Linda Svärd har i många år levt med matallergier och är van vid att inte alltid få det bästa bemötandet när hon ska äta ute. Så när hon nyligen besökte en hamburgerrestaurang där personalen verkligen tog hennes allergi på allvar svarade hon med en hyllning på Facebook.

Av
Anja Degerholm

– Jag blev så överväldigad och glad att jag var tvungen att skriva inlägget, säger Linda Svärd.

Linda ville äta något snabbt efter jobbet och stannade därför till på Sibylla på Getingevägen i Lund. Hon beställde en hamburgare utan lök.

– Kvinnan bakom disken frågade om det var för att jag är allergisk och när jag svarade ja tog hon fram ny sallad, eftersom det kunde vara lökbitar i den andra salladsbehållaren. Jag blev helt paff. Jag har varit allergisk i många år men aldrig fått ett sådant bemötande, berättar Linda.

– Jag är inte jättekänslig, jag kan kräkas och bli illamående, men det finns andra allergiker som det kan bli väldigt allvarlig för.

Jag har varit allergisk i många år men aldrig fått ett sådant bemötande

Hon berättar om ett kafébesök några dagar innan då hon frågade personalen om vad maten innehöll. Då fick hon svaret "jag vet inte" och känslan av att vara en jobbig kund. När maten väl serverades var det flera saker som hon inte kunde äta på tallriken.

Så efter besöket på Sibylla bestämde sig Linda för att skriva en eloge till personalen. Hon skriver: "Så alla ni som jobbar med servering och tillredning av mat. Ta efter denna tjej. Hon gjorde min dag! Jag blev så överlycklig att jag frågade henne om jag fick ta en bild och berätta för er alla om vilken fin service hon gav mig och att hon tog min allergi på allvar. All kärlek till denna Sibylla-medarbetare och jag hoppas att det kan nå hennes chef så att det framkommer vilken härlig medarbetare som arbetar just här!"

Linda Svärd.

Linda Svärd. Foto: Privat

Hyllningen har fått spridning i sociala medier och till och med nått personen den handlar om, Kornelia Szulc. Hon har jobbat på Sibylla i tolv år och hon berättar att många kunder säger "tack för maten, det var gott", men någon offentlig hyllning har hon inte fått tidigare.

– Det är otroligt stort för mig att bli uppmärksammad på det här sättet. Folk är väldigt snabba med att ge negativa omdömen, men det är sällan de tar sig tid att säga något positivt, säger hon.

Kornelia säger att hon alltid är noga när det gäller allergier.

– Det ska vara en självklarhet, oavsett om det handlar om en Michelin-restaurang eller ett gatukök. Jag vill inte ha på mitt samvete att någon hamnar på sjukhus för att jag inte har varit noggrann, säger Kornelia Szulc.

Publicerad 17 June 2018 00:00