Världens träigaste reklamskylt ska stå i tolv år

Träskyddstillverkaren: "Vill visa att produkten håller vad de lovar"

MALMÖ. Om man som företag lovar att en produkt ska hålla i tolv år, hur bevisar man det för konsumenten? Kanske gör man som träskyddstillverkaren Sioo:x och bokar en reklampelare i Malmö – i tolv år.

Av
Anja Degerholm

Företaget har placerat en tresidig reklamskylt utanför Coop på Stadiongatan i Malmö. Skylten består inte av affischer utan av brädor från ett trädäck som är behandlade med företagets produkt. Sioo:x vd Herje Boström har brutit upp sin egen altan för att bevisa att produkten håller vad den lovar.

På skylten finns bara ett budskap: "This is the world's most boring billboard", världens tråkigaste reklamskylt.

– Det finns så mycket braskande reklam som går in genom ena örat och ut genom det andra. Varför göra som alla andra? Varför inte bara spika upp brädorna och låta produkten tala för sig själv, säger Herje Boström.

Varför just Malmö då?

– Det ligger precis intill havet och det är hög luftfuktighet. Det blir en riktigt tuff utmaning för träet, säger Herje Boström.

Trots reklamskyltens påstådda tråkighet har den fått enorm uppmärksamhet och flera internationella medier har skrivit om skylten. Enligt företaget har runt 100 miljoner läsare och tittare nåtts av budskapet. Så även tråkig reklam kan alltså få genomslag.

Publicerad 25 May 2018 05:30

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen