Bedragare tömde åttabarnsfamiljens konto – levde lyxliv i Australien

"Jättejobbigt att förklara för barnen att vi inte har pengar"

ÅSLJUNGA.

När mobiloperatören skickade en påminnelsefaktura insåg åttabarnsföräldrarna Tanya och Fredrik Johansson att någonting var fel. Kontot var tömt på mer än 45 000 kronor. Och bedragaren hade åkt till Sydney och levde lyxliv.
– Vi har det väldigt jobbigt i allt det här, säger Tanya Johansson.

Av
Ida Aspkund Ådahl

Det var när Tanya Johanssons, 30, teleoperatör skickade ut en påminnelsefaktura som hon och maken Fredrik Johansson uppmärksammade att någonting var fel. Därför loggade hon in på hennes och makens konto. Då upptäckte hon att minst 45 000 kronor hade försvunnit.

– Kvar var bara 55 kronor. Jag kunde inte förstå vad som hade hänt. Även om vi är en stor familj så finns det alltid pengar på kontot för de där vanliga grejerna, så jag kanske inte hade tittat så noga innan påminnelsefakturan kom, säger Tanya Johansson.

När de granskade kontot mer ingånende kunde paret se att småsummor hade dragits från kontot under ungefär en månads tid. Senare dök det upp summor om 5 000 och 3 000 kronor. När Tanya Johansson gjorde lite efterforskning och googlade de ställen där kortet hade dragits hamnade hon i Sydney.

Restaurangnotor för tusentals kronor, flygbiljetter till Australien och zoobesök var bara några av alla köp som gjorts.

– Allt har skett kring Sydney. Bedragaren hade bokat en resa till ett resort för hur mycket pengar som helst.

Tanya Johansson säger att tiden efter bedrägeriet, som inträffade i förra veckan, har varit tuff.

– Det har varit skitjobbigt att berätta för barnen att de inte kan ta vad de vill ur kylen, att vi inte har några pengar just nu. Jag har haft panik, vi har bråkat. Det här med pengarna ställer till så mycket, säger en uppgiven Tanya.

Pengar till de vardagliga utgifterna och för att kunna försörja en familj om åtta barn, två vuxna, en hund och två katter tills nästa lön kommer, har nära och kära ställt upp.

– Familj och vänner har stöttat oss. Även personer har hört av sig på Facebook och vill swisha en slant, vilket är jättefint. Men vi tar inte emot det utan försöker lösa det på egen hand.

Tanya Johansson misstänker att kontouppgifterna kan ha kommit på villovägar i samband med ett internetköp – även om familjen sällan handlar via nätet. Och hon är även kritisk till bankens hantering av ärendet.

– Det har fortfarande inte hänt något och banken menar att de måste göra en prövning om vi har rätt till pengarna. Det känns hemskt, säger hon.

Och till andra vill hon varna för att olycka kan vara framme.

– Jag skulle vilja uppmana till att vara försiktig med att handla saker på internet. Jag kommer aldrig att göra det igen, säger hon.

Kvällsposten har tidigare berättat om händelsen.

Publicerad 24 May 2018 13:20

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen