Tar krafttag mot dopning – "Har blivit ett samhällsproblem"

Landskrona vill gå i bräschen för förebyggande arbete

LANDSKRONA.

Nu ska staden tillsammans med fem lokala gym ta ett krafttag mot dopning genom en kampanj.

– Dopning har blivit ett samhällsproblem, Sofie Wilén, ANDT-koordinator i Landskrona stad.

Målgruppen är ungdomar 16-25 år för stadens nya kampanj som man nyligen rullat ut för att minimera risken att unga ska börja använda dopningspreparat som anabola androgena steroider. Sofie Wilén, alkohol-, narkotika-, drog- och tobakkordinator, är noga med att påpeka att dopningsproblematiken inte är större i Landskrona än på någon annan plats.

– Där emot vill man från stadens sida gå i bräschen med ett förebyggande arbete. Man pratar om att det finns ungefär 30 000 som använder dopningspreparat i Sverige och kring 10 000 som man inte känner till. En övervägande majoritet är unga killar, men användningen bland yngre tjejer ökar. Dopning har blivit ett samhällsproblem, säger hon.

Tillsammans med fem av kommunens största gym går staden nu alltså ut med den gemensamma kampanjen på sajten redofordopning.se. Där får den tänkta målgruppen besvara 13 frågor där testresultatet ger information exempelvis om dopningspreparats negativa påverkan på kroppen.

Men räcker det för att verka avskräckande?

– Vi hoppas på det. Kampanjen är lite provocerande med att heta "Redo för dopning?". En del kanske har kompisar som har provat och så tänker man att man själv ska göra det. Det kan få förödande effekter med väldigt allvarliga biverkningar för både tjejer och killar. En biverkning kan vara sterilitet hos män och infertilitet hos kvinnor. Alla vet inte heller vad som räknas som doping, säger Sofie Wilén.

Många vill vara smala, se så snygga ut som möjligt. Trenden är lite oroväckande.

På gymen har det sats upp lappar om kampanjen där man uppmanas att göra testerna. Även i stadens och polisens kanaler som Facebook och Instagram har man rullat ut kampanjen som kommer att pågå under en månads tid.

– Det betyder inte att den är mindre viktig sedan. Sajten finns kvar. Men ibland blir det mer slagkraftigt om man kör en kampanj, har en paus och sedan kör den igen.

Sedan några år tillbaka ingår stad, gym och polis i ett samverkansnätverk mot dopning. Friskis & svettis var ett av gymmen som var först ut i det. Monne Jönsson, ansvarig för dopingfrågor på anläggningen i Landskrona, menar att det gemensamma arbetet är värdefullt.

– Vi jobbar för ren träning här. Vi har inte haft några incidenter med anabola-användare här. Men senast i höstas genomförde vi tester här som Riksidrottförbundet genomförde. I andra fall får vi ha lite koll om det är någon som tränar och växer orimligt fort i muskelmassa. Då kan vi kontakta polisen för test, säger hon.

Hon berättar att kroppsidealen och ängslighet bland unga tjejer blir vanligare. Genom ett samarbete med skolhälsan och en enkät har man sett att många vill gå ner i vikt.

– Många vill vara smala, se så snygga ut som möjligt. Trenden är lite oroväckande, säger Monne Jönsson.

Förhoppningen med kampanjen är nu att den ska sprida sig vidare ut i landet till andra kommuner.

– Vi har inga allvarligare problem här än på andra håll, men vi lyfter ett samhällsproblem som jag tror att fler skulle ha nytta av att aktivt verka förebyggande emot, säger Sofie Wilén.

Publicerad 02 March 2018 05:30

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen