M-politiker sågar förslag om bilfri innerstad

MALMÖ. Nyligen skrev Lokaltidningen Malmö om att Naturskyddsföreningen Malmö verkar för en bilfri innerstad. Petter Naef (M), ledamot i trafiknämnden, är starkt kritisk till idén.

– Vi tror på en utveckling av drivmedlen, att det blir en omställning från bensin- till elbilar, säger han.

För två veckor sedan publicerade Lokaltidningen Malmö en artikel som handlade om att Naturskyddsföreningen Malmö har startat en grupp som arbetar för en bilfri innerstad. Den moderate trafikpolitikern Petter Naef ser många nackdelar med förslaget.

– Det finns många som inte klarar sig utan bil och som använder den i tjänsten. Det finns också de som jobbar i staden, men som bor där det inte finns någon kollektivtrafik och där det inte är rimligt att cykla. Ska en ensamstående mamma med två barn ta bussen och handla efter jobbet? Även folk som bor i innerstaden måste kunna ha bil, säger han och fortsätter:

– I artikeln nämns Ströget i Köpenhamn som exempel, men anledningen till att det fungerar så bra där är att det är en enskild gata som är bilfri, inte hela innerstaden. Gatorna runtomkring är öppna för biltrafik.

Och luftföroreningar, hur ser du på det?

– Vi tror på en utveckling av drivmedlen, att det blir en omställning från bensin- till elbilar. Tekniken är inte riktigt där ännu och alla har inte råd, men det kommer. Avgaserna har också blivit renare de senaste 20–30 åren, samtidigt som man har sänkt gränsvärdena för vad som anses vara skadligt. Det är heller ingen fördel att bilister tvingas ta långa omvägar, det är bättre att skapa en god framkomlighet så att man slipper köer.

Och trafiksäkerheten?

– Om vi utgår från den faktiska olycksrisken så är det faktiskt väldigt få olyckor och dödsolyckor i Malmö. Dödsolyckor med skötsamma bilister är väldigt ovanligt. Det är bättre att vi bygger säkra vägar och tar bort bilister som inte är skötsamma. 99 procent av alla bilister är skötsamma. Jag tycker det är bäst att identifiera farliga korsningar och vägavsnitt och satsa rejält på dem. Det är bättre än att sprida ut farthinder över hela staden, ofta på vägar där det i princip aldrig kommer en gångtrafikant eller cyklist och korsar vägen, och tusentals bilar måste skumpa över farthindren och släppa ut mer avgaser i onödan.

Att bilarna tar plats och att de som inte har bil får betala för bilarna, hur ser du på det?

– Då kan man också fråga sig om de som inte cyklar ska vara med och betala för cykelbanor? Om friska ska betala för sjukhus? Om ickefotbollsintresserade ska betala för poliser vid fotbollsmatcher. För att bygga ett samhälle måste en palett av komponenter finnas, även sådana som man inte själv har nytta av eller intresse för.

Publicerad 07 February 2018 06:30

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen