Viktväktarcoachen om nyårslöften: "Många gör det för svårt för sig"

Vi pratar bantningsknep med Viktväktarcoachen Katarina Krüger

MÖRARP/ÖDÅKRA.

Är du en av de som avgett nyårslöfte om att gå ner i vikt men inte riktigt kommit igång som du velat? Vi träffar Viktväktarcoachen Katarina Krüger som hjälper dig på traven.

I flera år hade hon i omgångar försökt att nå sin målvikt genom Vikväktarnas program, men utan att nå hela vägen. Till slut bestämde hon sig för att det bara skulle gå vägen. Främst för sin egen skull, men även för sina barns.

– Jag tänkte: "Vilka vanor vill jag överföra till dem?", säger hon och förklarar att när hon väl bestämt sig så gick det. På åtta månader tappade hon hela 30 kilo.

– Jag kände att nu får det vara bra. Jag visste vad jag ville men också att det krävs ett medvetet arbete, säger hon.

En annan avgörande förklaring till att det slutligen gick vägen var också det stora stödet från maken hemifrån.

– Jag hade min man hemma som gav mig ett otroligt stöd och visade stor förståelse, säger hon och ler.

Nu är det fem år sedan hon nådde sitt mål, och hon har lyckats behålla sin målvikt sedan dess.

På viktresan med Viktväktarna insåg hon också att hon själv skulle vilja vara med och coacha andra som gör samma resa. Samma år som hon nådde sitt mål, och blev guldmedlem hos Viktväktarna, utbildade hon sig till viktväktarcoach. Det ledde till att Mörarpsbon lade förskollärarjobbet på hyllan ett tag och satsade helhjärtat på nya utmaningen. Det har hon inte ångrat.

– Det är helt fantastiskt att få motivera andra utifrån sina egna upplevelser, säger hon.

"En hel del tror att man ska gå runt hungrig hela tiden och att man därmed är duktig"

Vid den här tiden på året möter hon en hel del människor som avgett nyårslöften som handlar om att bli lättare i kroppen.

– Den största utmaningen är att sätta realistiska mål från början, säger hon.

– Många säger att de inte har haft ett långsiktigt tänk. En hel del har försökt gå ner på egen hand, men har behövt någon som kan ge stöd, någon att ventilera saker med, berättar Katarina Krüger.

Vad är det vanligaste felet som många gör?

– En hel del gör det för svårt för sig. Att man stramar åt sitt liv för mycket och tror att man ska gå runt hungrig hela tiden och att man därmed är duktig. Hade det varit så hade jag aldrig orkat göra min resa.

En nyckel är att hela tiden jobba med sitt beteende. Är man van vid vissa godsaker ska man inte ta bort dem helt, däremot minska på dem, anser hon.

– Det är viktigt att ha ett slutmål. Vad vill jag uppnå? Men dela även upp det i små delmål för att se små resultat på vägen, säger Katarina Krüger som arbetar som viktväktarcoach på Råå, i Ödåkra, Mörarp och Ängelholm. Nyligen invigde hon nya lokaler på Merkuriusgatan 134 i Ödåkra.

– Jag har hyrt in mig i lokaler på Björka församlingsgård, men jag sökte förnyelse och en bättre tillgänglighet, säger hon.

Tre tips på vägen

Här listar Katarina tre saker att tänka på för att lyckas med målvikten:

Realistiska mål. "Jobba utifrån vad som är realistiskt för dig själv."

Tänka långsiktigt. "Sätt upp ett specifikt mål och varför man vill nå det men även delmål. Men det är ingen quick-fix. Man ska se det som en livsstil, inte bara för stunden och att vara duktig här och nu. Utan i ett längre perspektiv"

Inga förbud. "Gör bättre val och satsa på att minska på portionerna."

Publicerad 04 February 2018 06:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen