Därför vill Ikea att folk kissar på deras annons

"Gjort det med glimten i ögat"

SVERIGE. Kissa på annonsen och få sängen till halva priset. Det är budskapet bakom Ikeas senaste printannons inom konceptet "Där livet händer".

Men varför kissa på en annons, kanske du undrar?

Jo, annonsen fungerar nämligen som ett graviditetstest och alla som väntar barn erbjuds köpa spjälsängen Sundvik till det billigare Ikea Family-priset.

Annonsen, som marknadsförts i begränsad upplaga i olika magasin, har tagits fram av produktionsbyrån Åkestam Holst, som tillsammans med Marcene Labs har tagit fram den kombinerade annonsen och graviditetstestet.

Annonsen fungerar genom att man applicerar ett urinprov på en utmärkt yta på annonsen. Är man gravid kommer erbjudandet fram efter en liten stund.

– En av de mest magiska stunder man kan uppleva är när den där lilla stickan visar ett plus. Men det finns ju mer relevanta budskap för en blivande förälder att ta del av i just exakt den där sekunden än ett streck. Typ en familjerabatt på en spjälsäng!, säger Evelina Rönnung, art director på Åkestam Holst, till Resumé.

– Detta är ett sätt att visa att IKEA har en självklar roll i människors liv, både i det lilla och i det stora – att vi är där livet händer, säger Patrik Nygren Bonnier, marknadschef på IKEA, till tidningen.

Publicerad 11 January 2018 10:27

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen