Matbutiken som säljer glassmaskin för 60 000 kronor

KitchenLab riktar sig till matintresserade

MALMÖ.

I Te- och kaffehusets gamla lokaler vid Davidshallstorg i Malmö öppnar i dagarna butiken KitchenLab. Den riktar sig till såväl professionella kockar som hängivna hemmamatlagare. Utbudet består av specialutrustning till köket, som till exempel sous vide, ingredienser för molekylär tillagning, rökpistoler och sifoner.

Av
Per Ingridz

De som ska driva butiken är butikschefen Sam Thornberg, som tidigare jobbat med KitchenLab i Stockholm, och Anton Pettersson. Anton Pettersson ska främst ska jobba med marknadsföring och försäljning mot restaurangbranschen, som han även arbetat inom tidigare.

– Urtypen för en kund är någon som stannar här inne i en halvtimme och visar bilder och verkligen nördar ner sig, säger Sam Thornberg.

Vad tror du att det ökade intresset för avancerad matlagning beror på?

– Jag tror att vi har blivit mer medvetna om kvalitet rent allmänt. Det har blivit mer fokus på köttindustrin och många vill närodlat och ekologiskt. När man blir intresserad av vad man stoppar i sig blir det också naturligt att skaffa utrustning som man kan experimentera och leka med.

Sortimentet i butiken rymmer allt från stålpincett till Pacojet, det senare är en turboglassmaskin för 60 000 kronor.

– I nuläget är 30 procent av våra kunder professionella kockar. Allt handlar om funktion och grejorna vi säljer behöver inte vara svindyra. Det ska vara roliga grejor som är svåra att få tag på, säger Sam Thornberg.

Kan ni berätta om någon spektakulär produkt som ni har?

Traeger-grillar är vi ganska ensamma om. Det är en grill som man kan ladda med pellets av olika träslag, som körsbär, ek eller lönn. Grillen matar sedan ut pellets i en takt som gör att du kan få exakt den temperatur som du vill ha, berättar Anton Pettersson.

Förutom köksutrustningen så kommer de även att fortsätta att sälja te och kaffe.

– Vi vill höja nivån även där, dock utan att det blir snobbigt eller elitistiskt. Vi vill dela med oss av kunskap till våra kunder och lära oss av kunderna. Vi har inte på något sätt uppfattningen att vi kan allt, säger Sam Thornberg.

– Vi kommer att ha allt från espressokvarnar till nischad litteratur som är noga utvald, säger Anton Pettersson.

Publicerad 06 December 2017 02:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen