Ica-handlaren dubblar priset på bärkassen

"Kändes märkligt att säga att nu ska vi minska försäljningen..."

HÖGANÄS. Ica Kvantum dubblade priset på bärkassen. Tilltaget för en bättre miljö har mestadels gett positiv feedback från kunderna. Men somliga har också haft sina invändningar.

Det var i samma veva som Höganäsbutiken arrangerade sin hållbarhetsvecka i början på oktober, och hade haft lyckade lokala samarbeten med bland annat Naturskyddsföreningen och Lerbergsskolan, som man tog bort sina traditionella plastpåsar ur sortimentet. Istället ersattes dem med en komposterbar variant. Samtidigt gav man de nya påsarna ett dubbelt så högt pris jämfört med vad de tidigare varianterna kostade.

Tanken var att minska på plastanvändandet och minimera riskerna för att plasten så småningom hamnar som skräp i naturen.

Att minska försäljningen är onekligen ett annorlunda mål för en butiksinnehavare, konstaterar Erik Ahlskog som är handlare på Ica Kvantum i Höganäs.

– Ja, det har varit märkligt att komma in till våra morgonmöten och säga att nu vill vi minska försäljningen av våra påsar, säger han och ler.

Förändringen genomfördes inte helt utan oro.

– Det var lite nervöst. Hur skulle kunderna reagera på att vi plötsligt tog dubbelt så mycket betalt, säger han.

Satsningen har snabbt gett resultat i rena siffror.

– Vi har i princip redan nått vårt halveringsmål. Vi säljer 40-50 procent mindre bärkassar idag, förklarar handlaren.

Ganska snabbt gav ?kunderna feedback på förändringen. 

– Det var någon enstaka negativ kommentar, annars var det uteslutande positivt. Kunderna är väldigt miljömedvetna och det är kul att det blev lite engagemang och debatt kring detta, säger han och tänker på vilka reaktioner butiken fick på sin Facebooksida.

"En utmaning att undvika matsvinn"

Somliga hade invändningar och förslag andra åtgärder för en bättre miljö. Ett förslag var att först och främst prioritera att öka mängden närodlade och ekologiska produkter i utbudet och att också effektivisera transporterna till och från butiken.

– När det gäller transporterna vill vi gärna ha så lokala leverantörer som möjligt. Men det måste funka bra för alla parter rent logistiskt också, påtalar han.

– Och vi brukar ligga i topp vad gäller andelen ekologiska produkter i vårt sortiment, säger han.

Erik Ahlskog förklarar att butiken jobbar aktivt med att till exempel återvinna värme från sina kylar och frysar, ha en anpassad belysning och att jobba aktivt med att minska matsvinnet.

– Det håller inte att inte använda maten till det som det är till för. Det är alltid en utmaning att undvika matsvinn, men samtidigt ha ett attraktivt sortiment. Det är en svår balans.

Ny lag 1 juni

I somras fick Sverige nya lagar för platspåsar i butik. Numera är handlare skyldiga att informera om plastpåsars miljöpåverkan, om de miljömässiga fördelarna med att minska användningen av plastpåsar samt upplysa om åtgärder för att minska förbrukningen. Detta har en bakgrund i att EU 2015 fattade beslutet att alla medlemsstater ska minska förbrukningen av plastbärkassar.
Källa: svenskhandel.se

Publicerad 13 November 2017 06:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen