Regionbussarna läggs om för att öka resandet och förbättra reseupplevelsen för de som bor i tätorten och på Näset. Men Hököpinge tappar förbindelse med flera kommundelar.

Regionbussarna läggs om för att öka resandet och förbättra reseupplevelsen för de som bor i tätorten och på Näset. Men Hököpinge tappar förbindelse med flera kommundelar.

Hököpingeborna offras till förmån för Vellinge tätort

Av
Anna Fröjd

HÖKÖPINGE. Fler resenärer och en mer positiv reseupplevelse. Så motiverar Skånetrafiken och kommunen den nya bussomläggningen som Lokaltidningen tidigare skrivit om. Men Hököpingeborna får snopet stå kvar på busshållplatsen och se sista bussen mot Höllviken försvinna.

Lokaltidningen har fått in flera reaktioner från besvikna Hököpinge- och Gessiebor och även på Skånetrafikens facebook-sida har Vellingebor utanför tätorterna visat sitt missnöje inför den nya tidtabellen som börjar gälla den 14 december.
Linje 300 läggs om och passerar inte längre Hököpinge och linje 150 får visserligen tätare turer, men cirka 10 minuter längre restid in mot Malmö central.
För Hököpinge- och Gessieborna innebär det att det blir svårare att resa till Höllviken, Näset och de tappar också förbindelsen med Trelleborg.
– Det är de som vill åka baklänges som jag ser det. Ska de till Höllviken får de åka till Vellinge Västerbrogata och gå till Vellinge ängar för att ta buss 100, säger Lennart Viberg, trafikutvecklare på Skånetrafiken och fortsätter:
– Det har blivit en klar försämring.
Anledningen till försämringen motiveras av både Lennart Viberg och av Vellinge kommuns trafikingenjör Annette Bengtsson med att resandeunderlaget för de resorna är lågt.
– Som jag uppfattat det reser de flesta mot Malmö eller till Vellinge tätort. Vi ska ge en god service till alla våra medborgare men det är svårt att avgöra vilken nivå vi ska ligga på, säger Annette Bengtsson.
Hököpinge är en växande ort och Annette Bengtsson tror inte att den sämre kollektivtrafiken påverkar ortens attraktivitet.
– När den växer ytterligare finns det bättre förutsättningar att få en bättre kollektivtrafik.

Publicerad 01 December 2014 09:00