Per-Inge Janssons modelljärnväg är en imponerande syn där den sträcker sig över 35 kvadratmeter. Nu är Per-Inge och föreningen MHF Ungdom igång med att bygga ut banan med ytterligare 28 kvadratmeter.Foto: Lotta Venhagen

Per-Inge Janssons modelljärnväg är en imponerande syn där den sträcker sig över 35 kvadratmeter. Nu är Per-Inge och föreningen MHF Ungdom igång med att bygga ut banan med ytterligare 28 kvadratmeter.Foto: Lotta Venhagen

Modelljärnvägen fyller redan källaren – nu blir den ännu större

Av
Lotta Venhagen

ÄNGELHOLM. Efter 15 000 arbetstimmar stod Per-Inge Janssons 35 kvadratmeter stora modelljärnväg klar. Nu planerar han att göra den ännu större.
– Det ska väl inte ta 17 år den här gången, men kanske inte så mycket mindre heller. Man ska ju ha något att göra när man blir pensionär, konstaterar Per-Inge när vi träffar honom i en källarlokal på Villan.

Det var här han för 30 år sedan i samarbete med MHF Ungdom började bygga modelljärnvägen där de 45 loken och 400 vagnarna tuffar genom ett tyskt landskap.
– När jag började bygga fanns det knappt några svenska grejer så det fick bli ett tyskt landskap, förklarar Per-Inge som blev klar med bygget 2002 och räknar att det lagts ner cirka 15 000 timmar.
– Då var det skönt att den var färdig och man var inte så sugen på att göra något mer. Det är en hel del jobb med att bara hålla den i ordning, men nu känns det inspirerande att sätta igång igen.

På måndagskvällar träffas entusiaster från MHF Ungdom för att köra med tågbanan och umgås.

På måndagskvällar träffas entusiaster från MHF Ungdom för att köra med tågbanan och umgås. "Det är lite som ett rollspel(...)Vi har en tidtabell vi kör efter och allt ska hamna rätt" säger Per-Inge Jansson. Foto: Lotta venhagen

Måla kulisser

28 kvadratmeter ska modelltågen kunna tuffa igenom på den nya utbyggnaden och trästommen är redan på plats. Nästa projekt är att börja måla bakgrundskulisserna med landskap och hus, något Per-Inge gör själv.
– Det är 28 meter bakgrundskuliss som ska målas så här kommer jag ha att göra fram till påsk.
Sedan är det dags att dra kablarna till ställverken så att allt det elektriska ska fungera innan det är dags att bygga själva landskapet.
– Den här delen kommer att bli lite mer storstadsstuk med större bangårdar, men annars blir det samma stil som den andra.

Philip Knutsson agerar lokalväxlare. Foto: Lotta Venhagen

Philip Knutsson agerar lokalväxlare. Foto: Lotta Venhagen

Spelar rollspel

MHF Ungdoms medlemmar träffats varje måndagskväll och två söndagar om året för att köra med tågen och umgås.
– Det är lite som ett rollspel, någon är tågklarerare, det är den som har ansvar för tågen och att ställa signalerna och växlarna. Sedan är några lokförare och växlare. Utmaningen är att få det att fungera som i verkligheten. Vi har en tidtabell vi kör efter och alla vagnar ska hamna rätt.
Det behövs minst tre personer för att kunna köra banan. Om man är sju personer kan alla tågen köras.
– Jag har fyra uppsättningar lok och vagnar från 1956, 1964, 1972 och 1980. Jag brukar byta årgång under sommaren så att man kör ett år med varje årgång. Just nu kör vi med tågen från 64, berättar Per-Inge.

Stommen till nya banan är klar. Foto: Lotta Venhagen

Stommen till nya banan är klar. Foto: Lotta Venhagen

Stort intresse

Philip Knutsson, 17 år, har varit med varje måndagskväll och kört tågen i sex år.
– Jag har alltid varit intresserad av tåg. Min pappa hade en modelljärnväg och sedan köpte jag en egen. Nu vill jag bygga en egen med en annan.
Får Philip välja agerar han helst lokalväxlare.
– Det är roligt att gå upp och växla, det händer något istället för att man bara kör från punkt a till b och det är problemlösning på hög nivå för att få det och fungera.
De ser båda fram emot den nya banan.
– Förhoppningen är att vi ska få ihop ett ännu bättre gäng och att vi kan göra banan ännu mer attraktiv, säger Per-Inge.



Tågen tuffar genom ett tyskt landskap. Foto: Lotta Venhagen

Tågen tuffar genom ett tyskt landskap. Foto: Lotta Venhagen

Banan i siffror

45 lok finns på spåren som är totalt 340 meter långa. 400 vagnar transporterar gods och passagerare på banan som totalt har 170 växlar. 15 000 arbetstimmar under 17 år tog den att bygga. 1 000 meter kabel finns bakom ställverken.

Publicerad 27 November 2014 08:15