Strandpaviljongen, eller kort och gott Strand, var ett nav i Landskronas nöjesliv. Mats Wilhelmsson (till vänster) drev stället i många år och även Magnus Andersson (till höger) har ett förflutet i Landskronas uteliv. Nu växer deras nostalgiska Facebook-grupp med rekordfart.

Strandpaviljongen, eller kort och gott Strand, var ett nav i Landskronas nöjesliv. Mats Wilhelmsson (till vänster) drev stället i många år och även Magnus Andersson (till höger) har ett förflutet i Landskronas uteliv. Nu växer deras nostalgiska Facebook-grupp med rekordfart.

Kartongfynd ger nostalgivåg

Av
Per Eeg-Olofsson

LANDSKRONA. Under 80- och 90-talen befann sig Magnus Andersson och Mats Wilhelmsson mitt i Landskronas då tämligen pulserande nöjesliv. Sedan dess har de gått nya vägar, men ett kartongfynd nyligen har skapat en formlig nostalgivåg på Facebook, när deras grupp ”Leva loppan i Landskrona” har fått över 2000 medlemmar på bara några veckor.

– Jag drev Johns och Tages på den tiden, berättar Magnus Andersson, och utanför Johns så hade vi en glasmonter där vi brukade sätta upp mingelbilder från helgen, något som var uppskattat. Stora delar av de där bilderna hamnade i en kartong i min källare. För ett tag sedan så gick jag igenom den kartongen och satte in de bästa bilderna i album. Och så en dag för några veckor sedan när jag hade tråkigt så kom jag på att lägga ut dem på Facebook.

Bilder strömmar in

Som administratör för gruppen står också Mats Wilhelmsson.
– Mats har drivit Strandpaviljongen, Chaplin och Smyget och vi känner varandra privat. En dag pratade vi lite om bilderna och det ena ledde till det andra och vi startade gruppen.
Men att det skulle bli så stort gensvar hade Magnus Andersson inte räknat med.
– Det har gått som tåget. Visst, nostalgi är alltid kul, men jag är förvånad dels över att det blivit så många medlemmar, dels över att det är så många andra som har bilder som de lägger upp. Man hade ju inte tillgång till att fotografera på samma sätt då som nu, men ändå finns det bilder.

Stora axelvaddar, sprejade luggar och uppvikta kavajärmar. Modets skiftningar framträder tydligt i de gamla festbilderna på Facebookgruppen Leva loppan i Landskrona. Foto: Privat

Stora axelvaddar, sprejade luggar och uppvikta kavajärmar. Modets skiftningar framträder tydligt i de gamla festbilderna på Facebookgruppen Leva loppan i Landskrona. Foto: Privat

Namn från reklamlåt

Namnet på gruppen då? Leva loppan i Landskrona?
– Det är namnet på en singel som Hotel Öresund, Chaplin och Strandpavliljongen gav ut tillsammans som en reklamgrej. Det var Anki Nilsson som sjöng en specialskriven låt med det namnet. Jag tyckte det kunde vara ett passande namn för gruppen också, säger Magnus Andersson.

Ett stort utbud

Både Magnus Andersson och Mats Wihelmsson tror att det också kan finnas ett uppdämt behov av bättre nöjesutbud i Landskrona.
– Som mest kunde det ju vara 2000 eller 2500 människor ute som roade sig en lördagskväll. Ett tag under 90-talet fanns det fem nattklubbar i stan. Strand hade 18-årsgräns på lördagar, så man började där och sedan blev det andra ställen också när man blev äldre, säger Magnus Andersson.
– Vi kunde ha över 1000 gäster en lördagskväll bara på Strandpaviljongen säger Mats Wilhelmsson som drev nöjesstället mellan 1985 och 1996.

Träffas på nätet

Att utelivet i Landskrona minskat tror dock Magnus Andersson inte bara gäller Landskrona.
– Förr så gick man ofta ut för att träffa någon. Idag är det andra former, man träffas på nätet istället.

Publicerad 26 November 2014 08:00