Företagets artiklar kommer till stor del från Kina. Bland inredningsaccessoarerna gör ägarna Patrik Röijer och Anita Jagaeus ett urval vilka som ska få ingå i sortimentet. I sortimentet finns omkring 2 000 produkter och Trademan omsätter cirka 35 miljoner kronor om året. Men enligt Anita Jagaeus är företaget inte särskilt känt hos gemene man.

Företagets artiklar kommer till stor del från Kina. Bland inredningsaccessoarerna gör ägarna Patrik Röijer och Anita Jagaeus ett urval vilka som ska få ingå i sortimentet. I sortimentet finns omkring 2 000 produkter och Trademan omsätter cirka 35 miljoner kronor om året. Men enligt Anita Jagaeus är företaget inte särskilt känt hos gemene man. "Vi är lite av en doldis", säger hon.

De är Helsingborgs okända inredningsjätte

– Nu med sikte på Formex

HELSINGBORG/BOSTAD. Varje år presenterar de 1 200-1 400 inredningsnyheter men för gemene man är de lite av en doldis. Men nu ligger företaget i startgroparna för att inta Formex-mässan i januari.
– Mässan är vår viktigaste marknad, säger Anita Jagaeus, delägare av Trademan.

Med ungefär två månader kvar till Formex-mässan i Stockholm snurrar det på ute på Trademans lager på Väla Södra. Rekvisita till montrarna förbereds och som annars packas tomtar och luciatåg i miniformat till present- och inredningsbutiker i landet, men även i övriga Skandinavien och bland annat Island, Tyskland och Bulgarien. Och det är just inredningsdetaljerna av mindre format som utgör grunden för företagets lönsamhet.
– I dag är vi några av landets största grossister när det kommer till jul- och påskdekorationer, säger Anita Jagaeus.
Företaget startade 1986 med ett tjugotal produkter och ett koncept som grundades på handmålade träleksaker. Men när Anita Jagaeus och Patrik Röijer kom in i bilden förändrades sortimentet.
– Vi fokuserade mer på heminredning än vad presentartiklar och mindre möbler lades till. Vi såg att behovet fanns, berättar hon.

”En doldis”

Sedan hon själv började arbeta med ekonomi inom företaget 1999 har hon besökt Formex två gånger om året. Utöver den produktkatalog som nås av present- och inredningsbutiker är det just mässan, tillsammans med den egna mässan Öppet hus i Jönköping och norska Gave & Interiør – med inredningsbranschen som publik – som utgör företagets viktigaste marknad. Men det är också en anledning till att företagsnamnet inte har blivit direkt känt, enligt Anita Jagaeus.
– Vi är lite av en doldis. Jag visste inte vad Trademan gjorde när jag sökte anställning här. Men det är något vi jobbar på, trots att butikerna är våra viktiga kunder, säger hon.

På Trademans stora, men kanske för många okända lager är förberedelserna för Formex 2015, 14-17 januari, i full gång. Johan Eskilsson packar orders och Anita Jagaeus, ägare av företaget ser fram emot mässan. “Det är vår huvudmarknad”, säger hon.

På Trademans stora, men kanske för många okända lager är förberedelserna för Formex 2015, 14-17 januari, i full gång. Johan Eskilsson packar orders och Anita Jagaeus, ägare av företaget ser fram emot mässan. “Det är vår huvudmarknad”, säger hon.

Mässor viktigast

Inom sortimentet finns egen design – ungefär 35 procent totalt – och den stora delen levereras från Kina och i viss mån Indien. Och det man har fokuserat på är inredningsdetaljerna som är traditionella.
– Det viktigaste för oss är att vi inte vill vara först. Vi är inte jättetrendiga, för gemene man tar det ett tag innan trenderna riktigt sätter sig. Och det är de som är vår målgrupp, säger Anita Jagaeus och berättar att på Formex finns en särskild avdelning för trender.
Hon ser fram emot mässan, men arbetet är hårt tills allt är på plats. Datorsystem ska fungera, rekvisitan och de drygt 2 000 artiklarna ska packas och transporteras till mässan.
– När mässan väl börjar är man nästan utarbetad. Men det är jättekul med mässorna. Den, tillsammans med andra mässor, är vår viktigaste marknad.

Fotografering pågår. Innan Formex-mässan ska produktkatalogen vara klar. “Vi gör det mesta själva inom företaget”, säger Anita Jagaeus.

Fotografering pågår. Innan Formex-mässan ska produktkatalogen vara klar. “Vi gör det mesta själva inom företaget”, säger Anita Jagaeus.

Publicerad 21 November 2014 14:13