På Gertrud är arbetsmiljön och det oväntade viktigt. I studion har medarbetarna byggt en tv-spelskontroll modell större för att kunna ta pauser och spela tv-spel. Men kontrollen har också fått kunder att bli förvånade. ”Det är klart att det kan bygga på en image. Men vi gjorde den för att vi tycker det är kul”, säger projektledare Anders Larsson.

På Gertrud är arbetsmiljön och det oväntade viktigt. I studion har medarbetarna byggt en tv-spelskontroll modell större för att kunna ta pauser och spela tv-spel. Men kontrollen har också fått kunder att bli förvånade. ”Det är klart att det kan bygga på en image. Men vi gjorde den för att vi tycker det är kul”, säger projektledare Anders Larsson.

Inredning styr hur du uppfattar företag

– På Gertrud skapar kontorsmiljön kreativitet och image

HELSINGBORG. Ett kontors utseende och image har stor påverkan av hur man uppfattar ett företag. Det visar en färsk undersökning. På produktionsbyrån Gertrud menar man att image är viktigt och är något som måste komma naturligt.
– Det oväntade är vår grej, säger projektledaren Anders Larsson.

I den stora lokalen på Gåsebäck kliver kunden eller besökaren rakt in i produktionen. I entrén välkomnar den uppstoppade gråtruten Gertrut – namnet med anspelan på arten och företagsnamnet – med en fylld godisskål. Den som checkar in på arbetsplatsen får rätt till en karamell. Vid konferensrummet hänger stora bokstäver som bildar bolagsnamnet, en köksvägg har blivit samlingspunkt för medarbetarnas favoritkonst och i studion – där bland annat filminspelning sköts – står ett nät uppställt.
– Ibland är det skönt att kunna släppa datorn, sträcka på benen och spela lite tennis. Det behövs när man jobbar med något kreativt, säger Patrik Eriksson, produktionsledare på företaget.
Han har varit anställd i sju månader och image och kontorets utformning ledde delvis vägen mot den nya anställningen på plats. Enligt en ny undersökning från Vasakronan uppger 34 procent att kontorets utseende och utformning spelade roll när de valde att börja på sitt nuvarande jobb.
– Jag känner absolut igen mig i det. Jag hade hälsat på innan och jag såg potentialerna i lokalen och att jag skulle trivas. Att miljön skulle möjliggöra olika projekt och evenemang.
Samma sak upplevde Calle Hemström som praktiserar på företaget.
– Bekanta hade sagt att de som jobbade här var kul. När jag besökte arbetsplatsen inför en eventuell praktik kändes det helt rätt. Den gigantiska Nintendo-kontrollen fastnade, säger han.

Byggde tv-spelskontroll

För i studion finns en meterstor handkontroll kopplad till tv-spel och tv. Med den kan både anställda och kunder roa sig med. Men att de själva byggde den, handlade inte om att skapa en image.
– Vi gjorde ingen imageanalys. Vi gjorde det för att intresset fanns. Grundmålet med företaget är att vi ska ha kul – då blir vi kul att arbeta med, säger Anders Larsson.
– Hos oss finns en grundläggande nördighet – imagen kommer på köpet, säger Patrik Eriksson.
Vad som är företagets image råder det inga tvivel om. Enligt Anders Larsson är det det oväntade.
– Genom att ta hit kunder till produktionen för att sedan visa studion där man ena dagen kan spela dodge ball, den andra dagen tennis eller biljard – det visar vilka vi är och hur vi har det. Image är viktigt, men för den måste finnas ärlighet i den.

Byråkrav vanligt

Men enligt Calle Hemström ligger det en del förväntan på ett företags miljö så fort man driver någon form av byrå.
– Ofta inom media eller liknande. Men jag tror det har att göra med att det är många kreativa personer som jobbar på sådana arbetsplatser, då uppkommer idéer om arbetsmiljön, säger han.
När Lokaltidningen är på plats i lokalerna är ett företag på besök för konferens över dagen. Och anledningen till att man har valt platsen är att det finns saker att göra, enligt Anders Larsson.
– Miljön skapar kreativitet och möjligheten att spela lite tennis tillför något extra.
– Image och schysst arbetsmiljö dämpar måndagsångesten, konstaterar Calle Hemström.

Medarbetarna Anders Larsson, Calle Hemström och Patrik Eriksson tycker arbetsmiljön på Gertrud är bra. Foto: Ida Asplund Ådahl

Medarbetarna Anders Larsson, Calle Hemström och Patrik Eriksson tycker arbetsmiljön på Gertrud är bra. Foto: Ida Asplund Ådahl

Undersökningen

39 procent anser att utseende och utformning av dina kontorslokaler påverkar företagets image.
34 procent anser att inredning på eller i anslutning till kontoret kan höja ett företags image.
34 procent anser att kontorets utseende och utformning spelade roll när de valde att börja på sin nuvarande arbetsplats.

Källa: Kontorsbarometern, Vasakronan

Publicerad 19 November 2014 09:00