Caroline Tinebo och Mattias Olsson jobbar på Pixelbite, ett av Helsingborgs spelföretag som kartlagts i Came Citys färska rapport. De ser en bransch under förändring men tror på en framtid. “Spelen är här för att stanna”, säger Mattias Olsson.

Caroline Tinebo och Mattias Olsson jobbar på Pixelbite, ett av Helsingborgs spelföretag som kartlagts i Came Citys färska rapport. De ser en bransch under förändring men tror på en framtid. “Spelen är här för att stanna”, säger Mattias Olsson.

Skånsk spelutveckling:

Näst efter Stockholm händer mest här

Spelbolag ser södra Sverige som viktig arena för branschen

HELSINGBORG. Den digitala spelbranschen har ökat lavinartat och enligt en ny undersökning finns 32 utvecklare i södra Sverige.
– Allt är mer föränderligt men spelbranschen har nog en trygg framtid, säger Mattias Olsson, vd och programmerare på Pixelbite AB .

I hamnen i Helsingborg ligger Pixelbites kontor tillsammans med andra företag. Sedan starten 2009 med fem anställda har arbetsstyrkan vuxit till elva personer. Bland programmerare och grafiker håller ett nytt spel, som kommer att landa hos spelare med iPad, att utvecklas – en process som oftast tar sex-åtta månader. Under de dryga fem åren som företaget har varit verksamt har de cirka elva utgivna spel och däribland finns även mobila spel- och applikationsuppdrag för Microsoft.
– Ungefär vartannat projekt utvecklar vi själva för att sälja under vårt namn, vartannat är externa uppdrag, förklara Mattias Olsson.
Han menar att branschen är under snabb förändring och att mobila spel, av vad han kallar ”casual-spel” som ofta är gratis och som bygger på statistik – han nämner Candy crush och Clash of Clans som exempel, har vuxit sig enormt. Men det de själva arbetar med är spel för de som redan är inbitna spelare.
– Vi vill visa att det finns kvalitativa spel även utanför datorn. Man kan spela riktigt bra spel på plattor och mobiltelefoner. Man är inte lika låst till en dator i dag. Användarna är rörliga, därför flyttar många spel ut på mobilen och plattor, konstaterar Caroline Tinebo, marknadsansvarig på Pixelbite.

Södern viktig

Och det stämmer överrens med en ny rapport från Game City som kartlagt södra Sveriges spelbransch. Den visar att nästan alla sydsvenska utvecklare arbetar med mobila spelprojekt och eller planerar att göra det. Och södra Sverige, med Blekinge inräknat, har blivit en viktig marknad för spelutvecklingsbranschen. Av 32 kartlagda bolag finns 22 i Malmö och enligt rapporten beskrivs stadens boendemöjligheter, mångfald och nätverk vara anledningar till bolagsetableringar.
– Utöver Stockholm skulle jag säga att Malmö är den största staden för spelutveckling, säger Mattias Olsson.
I Helsingborg finns däremot bara ett spelbolag kartlagt utöver Pixelbite, vilket är Frictional Games.
Men Mattias Olsson ser mest fördelar med att bedriva spelutveckling i staden.
– Ibland kan man känna sig lite utanför branschen här uppe, men å andra sidan är det hyfsat lätt att locka hit medarbetare då boendesituationen är lättare än i kanske Malmö och Stockholm, konstaterar han.
Men i stort sätt spelar det ingen roll var utvecklingen sker, eftersom marknaden är global, menar han.
– Spelbranschen är i stort internationell, så var vi befinner oss är inte så väsentligt, säger han.

På Pixelbites kontor i Helsingborg jobbas det för fullt med ett nytt spel för bland annat iPad som troligen kommer att släppas före jul. Caroline Tinebo och Mattias Olsson trivs båda inom spelbranschen. Foto: Ida Asplund Ådahl

På Pixelbites kontor i Helsingborg jobbas det för fullt med ett nytt spel för bland annat iPad som troligen kommer att släppas före jul. Caroline Tinebo och Mattias Olsson trivs båda inom spelbranschen. Foto: Ida Asplund Ådahl

Få kvinnor

Men branschen är föränderlig – nya tekniker kräver underhåll av tidigare släppta spel – och enligt Mattias Olsson är det lätt att locka nya spelare till nyutgivna spel. Men det kan vara svårare att behålla dem. Men något som varit konstant under längre tid är att branschen saknar kvinnliga medarbetare. Dataspelsbranschen rapporterar att 2012 var det bara 15 procent av branschen som utgjordes av kvinnor – något som kan rimma illa med hur den typiska mobilspelsanvändaren ser ut.
– Faktum är att kvinnor är den vanligaste användare på den biten. Därför hade det varit intressant att ha fler kvinnor i branschen, säger Mattias Olsson.
Caroline Tinebo är ensam kvinna på Pixelbite, och hon förklarar att hon ofta får testspela spelen för att se hur hon förstår dem och hur hon upplever dem.
– Jag trivs bra i branschen och har inte upplevt några problem med att vara ensam kvinna, säger hon och menar att det kanske är under förändring.
– Av de spontanansökningar vi får in har vi sett att det är få kvinnor som är programmerare, men det kommer faktiskt in allt fler ansökningar från kvinnliga grafiker.
I framtiden tror de båda att fler kvinnor kommer att söka sig till branschen och att spelutveckling kommer att vara stort även i framtiden.
– Det är en jätteindustri både i dag och i framtiden, säger Mattias Olsson.

Spelbranschen i Skåne

Kartläggningen har identifierat 32 bolag är aktiva inom utveckling av digitala spel.

2012
hade bolagen en total omsättning på 269,4 miljoner kronor.

Merparten
av bolagen är lönsamma och redovisar en sammanlagd vinst under 2012 på 9,9 miljoner kronor

Totalt
sysselsätter bolagen 535 personer av totalt 29 nationaliteter

Branschen
visar på en fortsatt tillväxt på 6% från 2011 till 2012, samt med tydliga indikationer på fortsatt tillväxt under 2013

Källa: Game City – Karläggning av södra Sveriges spelbransch 2014

Publicerad 15 November 2014 09:00