Tim Ahlberg och Ida Toftner som deltar i Mongol Rally 2015 ska köra 1 500 mil genom totalt 19 länder med sin bil till sommaren. Foto: Helene Nordgren

Tim Ahlberg och Ida Toftner som deltar i Mongol Rally 2015 ska köra 1 500 mil genom totalt 19 länder med sin bil till sommaren. Foto: Helene Nordgren

De deltar i Mongol Rally 2015

Av
Helene Nordgren

HÄSSLEHOLM. Från England till Mongoliet i en Hyundai från 2001. Den resan har Ida Toftner, 24, och Tim Ahlberg, 23, framför sig när de i juli ska delta i Mongol Rally under sex veckor.
– Att ha en liten bil är halva grejen. Det blir en större utmaning då, säger Ida Toftner.

Idén fick paret när de tittade runt på nätet för att få uppslag till en rolig resa.
– Vi tyckte det här var ett bra sätt att komma ut och se sig omkring. Det låter kanske som att man far fram i höga hastigheter men så är det inte. Medelhastigheten är 46 km/h säger Tim.

Ingen av dem har tidigare ägnat sig åt motorsport men bilintresse saknas inte. Tim arbetar som lastbilsmekaniker och Ida har erfarenheter av traktorer, grävmaskiner och lastare från sin gymnasieutbildning.

Valet av bil avgjordes av att bilmodellen är vanlig i de länder de kommer att köra igenom.
– Då blir det lättare att hitta reservdelar. Att bilen har några år på nacken är också en fördel. Mindre elektronik och mer mekanik. Dessutom är den för att vara så liten ganska hög, säger Tim som är 1,95 cm lång.

En stor anledning till att valet på äventyr föll på Mongolrallyt var det bakomliggande syftet att samla in pengar till regnskogens bevarande menar Ida och Tim.

För att få delta i rallyt måste varje deltagande lag skänka 10 000 kronor till välgörenhet, varav minst 5 000 kronor till Cool Earth. Det är en organisation som arbetar med att stödja de byar som är belägna i regnskogsområdena.
– Den tanken gillar vi. Det är bra att ge kontrollen till dem som vet hur regnskogen ska skötas, säger Tim.

Är det lämpligt att ägna sig åt motorsport om man vill rädda regnskogen?
– Egentligen inte men vi resonerar så att vi vill ut och se världen och då är det inte bättre att flyga. Dessutom körs större delen av sträckan i låg hastighet.

På sin facebook-sida, superheroesintraining2015, uppmanar de till att skänka pengar till Cool Earth samtidigt som de informerar om sina förberedelser.

Varje deltagare i rallyt lägger upp sin egen route. Tim och Ida har valt en körväg som går genom totalt 19 länder.
– Det blir många gränsövergångar och mycket förberedande arbete med visumansökningar.

Med i packningen finns det campingutrustning, reservdelar till bilen, vatten och frystorkad mat.
– Resten får vi köpa längs med vägen, säger Ida.

Ida och Tims route startar i Sverige och vidare genom Danmark, England, Frankrike, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Georgien, Turkmenistan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Kazakstan, Ryssland och slutligen Mongoliet. Om bilen håller ska de köra hem till Sverige via Ryssland. Karta: Google Maps

Ida och Tims route startar i Sverige och vidare genom Danmark, England, Frankrike, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Georgien, Turkmenistan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Kazakstan, Ryssland och slutligen Mongoliet. Om bilen håller ska de köra hem till Sverige via Ryssland. Karta: Google Maps

Visste du...

...att Mongolrallyt har körts varje år sedan 2004.
...att totalt har 16 miljoner kronor samlats in till välgörenhet.
...att varje år deltar cirka 300 bilar.
...att snittåldern är 30 år och andelen kvinnor är cirka 15 procent.

Publicerad 12 November 2014 14:41