”Wow no cow”. En av Oatlys slogans som väckt reaktioner i medier på senare tid. ”Vi vet att vi gör vår sak bra”, säger företagets vd Toni Petersson.

”Wow no cow”. En av Oatlys slogans som väckt reaktioner i medier på senare tid. ”Vi vet att vi gör vår sak bra”, säger företagets vd Toni Petersson.

Havrekungen som ger mjölken en match

NORDVÄSTRA SKÅNE/NÄRINGSLIV. Nyligen drogs Oatly inför Marknadsdomstolen för hur företaget marknadsför sina produkter. Lokaltidningen har mött vd:n Toni Petersson – som trots storm kring bolaget – tror på trygghet och ärlighet.

Lokaltidningen träffar Toni Petersson på kontoret i Landskrona. För ett halvår sedan flyttades huvudkontoret till Malmö, som en del av en större expansion. Men det är fortfarande i Landskrona ”det händer”, enligt vd:n. Hans schema är späckat – mycket fokus har legat på det havrebaserade företaget i medier under senaste tiden – men vi får tillfälle att träffas i det stora konferensrummet. Innan vi slår oss ner hinner Toni Petersson glatt prata med några anställda. En kollega kikar in och bekräftar att ännu en artikel från medier angående stämningen från branschorganisationen Svensk mjök har kommit ut.
– Jag står helt säker i min roll, jag känner mig trygg trots att det har skrivits mycket. Vi vet att det vi gör är sant och att vi gör det bra, säger Toni Petersson som klev in i livsmedelsindustribranschen i och med anställningen på Oatly med start 2012.

Ville påverka

Före Oatly jobbade han med väskor, ryggsäckar och ryggskydd. Men som han själv beskriver det, när han suger på en av företagets havrebaserade drycker, kände han att han ville göra något som påverkade.
– Jag kände behov av att tillföra något för världen. Själv trodde jag först att Oatly var ett amerikanskt livsmedelsbolag och då insåg jag att det fanns mer att göra.
För Toni Petersson har mat alltid varit viktigt, något han skyller sitt halvjapanska ursprung för.
– Mat har alltid varit medicin. Det ligger i generna när man har japanskt påbrå. I Japan finns en väldig massa visdom kring mat, konstaterar han.
Men när vi sitter vid det stora konferensbordet, och han lägger in en ny snus, resonerar han kring att hitta balans i livet.
– Vi befinner oss i en tid av extrem träning, extrema dieter. För mig har balans alltid varit grejen.
Han berättar att han gärna reser på sin fritid – en period bodde han och familjen i Costa Rica – eller bara sitter hemma.
– Jag är en riktig hemmasittare. Det är nästan patetiskt. Men där samlar jag massa energi. Jag håller även på med musik, för då aktiverar jag en annan del av hjärnan. Även det handlar om att hitta balans.

Trygg som person

Han beskriver sig vidare som en trygg person, även privat. Och han hävdar att det inte går att vara någon annan person än sig själv på jobbet.
– Jag går inte runt i kostym bara för att jag är vd – det är inte min grej. Men det händer att jag har kavaj ibland, säger han och fortsätter;
– Man är den man är, men skillnaden är att man har ett annat fokus på jobbet. Jag håller på något sätt ihop det som vd, men jag vet att det finns många andra här som gör sina saker bättre än jag. Det bästa är att vara ärlig i sina brister.
Och vidare tror han på transparens och öppenhet, både i branschen och inom organisationen.
– Livsmedelsbranschen är en sluten med liten insyn. För mig är det viktigt med ett holistiskt synsätt. Jag vill jobba för en öppenhet – vi har kommit en bra bit på vägen, men det finns mer att göra, säger vd:n.
För framtiden önskar han generellt större öppenhet i branschen och företagsvärlden.
– På 90-talet drev man företag för att skapa en långsiktig lönsamhet för aktieägarna, vilket också är primärt i dag. Det monetära kommer att vara viktigt även i framtiden, men företag kommer även att värderas utifrån vilken nytta man gör för samhället och världen. Så måste det bli.
Och på frågan hur han kan stå trygg i sin roll trots att det häftigt debatteras kring företagets marknadsföring och som även har tagit Oatly till Marknadsdomstolen, svarar Toni Petersson ”trygghet, säkerhet”.
– Även fast vi vet att vi gör bra saker känner vi oss underminerade och lite trampade på. Men det har blivit en befrielse att uttrycka oss som vi vill, säger han och fortsätter;
– Även en regnig dag vet vi att vi gör världen bättre – det är en jävla drivkraft. Om ärlighet varar längst? Ärlighet är det enda sättet vill jag hävda.

Toni Petersson rekryterades in i Oatly för två år sedan. Enligt honom själv var det en modig rekrytering från styrelsen och bolagets sida. ”Jag kommer från en annan bransch, men jag tror det är nyttigt med ett synsätt utifrån. Om jag är rätt person på rätt plats? Det vet vi inte än. Men jag jobbar hårt på att föra Oatly framåt och trivs fantastiskt med mig jobb”, säger han.

Toni Petersson rekryterades in i Oatly för två år sedan. Enligt honom själv var det en modig rekrytering från styrelsen och bolagets sida. ”Jag kommer från en annan bransch, men jag tror det är nyttigt med ett synsätt utifrån. Om jag är rätt person på rätt plats? Det vet vi inte än. Men jag jobbar hårt på att föra Oatly framåt och trivs fantastiskt med mig jobb”, säger han.

Toni Petersson tror på samma personlighet både privat och i arbetet.

Toni Petersson tror på samma personlighet både privat och i arbetet. "Man är den man är. Det kan man nog inte skilja på", säger han om tryggheten i sin yrkesroll.

Vad har hänt?

Branschorganisationen för svenska mejeriföretag tog Oatly till Marknadsdomstolen för hur företaget skriver om mjölk i sin marknadsföring. Slogans som ”No milk. No soy. No badness” används på företagets produkter. Diskussionen har väckt het debatt i medier. 

”Svensk mjölk har förstärkt det vi framhäver. Även fast vi vet att vi gör bra saker känner vi oss underminerade och lite trampade på. Men det har blivit en befrielse att uttrycka oss som vi vill, och våra produkter är rena och bra framställda. Vi för bara fram det vi anser är sanning och vad som verkligen finns i produkterna. Om ärlighet varar längst? Ärlighet är det enda sättet. Det kommer Svensk Mjölk att känna av nu”, är Toni Peterssons kommentar i frågan.

Publicerad 04 November 2014 11:45