Audi A3 Sportback g-tron ser ut som en slankare, sportigare version av koncernsyskonet Golf.

Audi A3 Sportback g-tron ser ut som en slankare, sportigare version av koncernsyskonet Golf.

Audi A3 Sportback g-tron:

Smidig gasbil

Av
Ian Maasing

TEST. Sedan några år tillbaka har nästan alla Audi-modeller i stort sett samma grunddesign. Inga konstiga karossveck, karaktäristiskt kylargap, inga snedslitsade strålkastare, ingen onödigt stor och upp i taket svängd vindruta och inga siktslitsar till sidorutor stör de klassiskt lugna formerna.
Detta gäller från den knappt fyra meter långa kompaktbilen A1 till den drygt fem meter långa lyxlimousinen A8. Bara sportcoupén TT och supersportvagnen R8 får avvika från standardmallen.
Och bilköpare runt om i världen verkar inte ha något emot detta eftersom försäljningssiffrorna pekar uppåt för Audi. Under årets första sju månader såldes drygt 1 miljon Audi-bilar i världen.
Veckans testbil, Audi A3 Sportback g-tron, har en vardagspraktisk femdörrars kombisedankaross. Den svängda karossen inkräktar dock något på utrymmena. Till framstolarna och baksätet tar man sig inte lika lätt som i Volkswagen Golf, men väl på plats sitter man bekvämt. Här är Audi A3 Sportback mer lik kusinen Seat Leon än de rymligare kusinerna VW Golf och Skoda Octavia.

En bi-fuel-bil

Det som utmärker A3 Sportback g-tron är att det är en så kallad gasbil. Eller rättare sagt en bi-fuel-bil, eftersom den drivs av både bensin och metangas eller som vi i Sverige kallar det, fordonsgas. Fordonsgas är samlingsnamnet för naturgas och biogas. Fossil gas/naturgas (CNG = compressed natural gas) kommer från oljefälten och biogas/biometan från avfallsdeponier samt rötningsanläggningar. I Sverige saluförs det vid pump som Fordonsgas och är en blandning av dessa. Vilket blandningsförhållandet är, beror på kostnad och tillgång. Det finns ett par publika gasmackar som kan erbjuda 100 procentig biogas.
150 publika gasmackar finns det idag. Många av dessa är fortfarande placerade på annan plats än de vanliga bensinmackarna, varför man måste åka och tanka på två olika ställen. Gasmackarna finns i huvudsak i storstäderna och utmed Europavägar och större huvudleder i södra Sverige. Norr om Gävle finns det bara fyra gasmackar. En i Sundsvall, en i Östersund, en i Skellefteå och en i Boden. Symbolen för fordonsgas börjar dyka upp på informationsskyltarna längsmed de stora Europavägarna. Gå in på www.gasbilen.se för vidare information.

De fyra dörrarna är tillräckligt höga och ger ett lätt insteg till såväl framstolar som baksäte. Bagageutrymmet har krympt med 100 liter jämfört med en vanlig A3 Sportback på grund av gastankarna under bagagerumsgolvet. Foto: Ian Maasing

De fyra dörrarna är tillräckligt höga och ger ett lätt insteg till såväl framstolar som baksäte. Bagageutrymmet har krympt med 100 liter jämfört med en vanlig A3 Sportback på grund av gastankarna under bagagerumsgolvet. Foto: Ian Maasing

En miljöbil

A3 Sportback g-tron har en 1,4-liters direktinsprutad turboöverladdad bensin-/gasmotor och startar alltid i bensinläge när motorn är kall. När motorn kommit upp i arbetstemperatur, vilket går snabbt, går den automatiskt över i gasdrift. Sen går bilen på gas tills gasen är slut och kopplar då automatisk över till bensindrift. Vi bokförde 4,0-4,4 kg gas per 100 kilometer, vilket innebär cirka 300-370 kilometer med gas och cirka 690 kilometer med bensin (bensinförbrukningen låg på 0,72 liter milen). Som mest blir det drygt 1000 kilometer. En riktigt bra siffra med tanke på att den också har en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.
Enligt den nya miljöbilsdefinitionen som gäller från 1 januari 2013 är Audi A3 Sportback g-tron en miljöbil. Dessutom ger den sänkt förmånsvärde med 40 procent i förhållande till närmast jämförbar bensinmodell, varför det kan vara en intressant tjänstebil.


Förarstolen är vilsamt slät och kan hissas tillräckligt högt så att man får en bra överblick över omgivningen. Instrumenten är föredömligt lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Förarstolen är vilsamt slät och kan hissas tillräckligt högt så att man får en bra överblick över omgivningen. Instrumenten är föredömligt lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Audi A3 Sportback g-tron ser ut som en vanlig Sportback. Men var hittar man en gasmack? De 150 gastankställena i Sverige ligger många gånger på andra platser än de vanliga bensinmackarna. Foto: Ian Maasing

Audi A3 Sportback g-tron ser ut som en vanlig Sportback. Men var hittar man en gasmack? De 150 gastankställena i Sverige ligger många gånger på andra platser än de vanliga bensinmackarna. Foto: Ian Maasing

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron:

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 pers kombisedan
Mått/Vikt: Längd 431 cm, bredd 179 cm, höjd 143 cm, axelavstånd 264 cm, tank 50 l bensin, 14,4 kg fordonsgas, tjänstevikt fr 1355 kg. 
Motor: 4 cyl 1395 cc direktinsprutad turbo bensin/gas, effekt 110 hk/81 kW, vridmoment 200 Nm–1500 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 7-växlad DSG-automat. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,9 m.
Bränsleförbrukning: Bensin 5,0 l/100 km vid bl körning 
CO2: 115 g/km; fordonsgas 3,2 kg/100 km 
CO2: 88 g/km 
Prestanda: 197 km/h, 0-100 km/h 10,8 sek 
Fordonsskatt: 360 kr 
Pris: fr 235 000 kr
Testbilens pris: 325 400 kr

Publicerad 21 August 2014 12:00