BMW 428i Cabriolet har dynamiska men samtidigt ögontjusande eleganta linjer med taket nedfällt. Kör man öppet och är bara två ombord kan man enkelt och snabbt sätta upp det effektiva vindskyddet bakom framstolarna. Foto: Ian Maasing

BMW 428i Cabriolet har dynamiska men samtidigt ögontjusande eleganta linjer med taket nedfällt. Kör man öppet och är bara två ombord kan man enkelt och snabbt sätta upp det effektiva vindskyddet bakom framstolarna. Foto: Ian Maasing

BMW 428i Cabriolet:

Elegant vindrufs

Av
Ian Maasing

TEST. En sak är solklar, nämligen att en helt öppen bil, det vill säga en cabriolet eller en coupécabriolet, ger en helt annan upplevelse av sommargrönskan, blomsterdofterna och ljuvlig fågelsång än en täckt bil.
Titta exempelvis på den nyligen lanserade cabrioletmodellen av BMW 4-Serien som nu ersätter 3-Serie Cabriolet. Precis som föregångaren är den nya den elegantaste mellanklass cabrioleten enligt mitt tycke. Med sitt hopvikbara plåttak är det en coupécabriolet, eller en plåtcabbe i dagligt tal.
Det nerfällbart taket bestående av fasta paneler. En komplicerad, elmanövrerad länkmekanism passar in de olika panelerna med millimeterprecision vid upp- respektive nerfällning. Proceduren tar cirka 25 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 18 km/h. Och millimeterprecisionen verkar vara god på 428i Cabriolet-taket, eftersom vi under testperiodens tropiska regnskurar inte noterade det minsta läckage in i bilen.

Ett med naturen

Kör man med taket nerfällt, sedan man lastat det mesta ur bagagerummet, har man en god närkontakt med den omgivande naturen. Under testperiodens mestadels Medelhavsvarma dagar stördes vi inte av nackdrag när vi hade det dragdämpande vindskyddet(tillval) ovanför baksätet. Utan vindskyddet blir det snabbt dragit, likaså om man kör med två personer i baksätet.
En finess som testbilen var utrustad med var varmluftsystemet(tillval) i båda framstolarnas övre del som med ett knapptryck, i tre lägen, såg till att det blåste extra varm luft för nacke och skuldror. Riktigt skönt efter en stunds statisk körning.

Elegant är BMW 428i Cabriolet också bakifrån. Ett elektrohydrauliskt system tar coupétaket upp eller ner på cirka 25 sekunder i hastigheter upp till cirka 18 km/h. Men med takpanelerna hopvinklade i bagagerummet blir det inte mycket plats över för väskor och golfbaggar. Foto: Ian Maasing

Elegant är BMW 428i Cabriolet också bakifrån. Ett elektrohydrauliskt system tar coupétaket upp eller ner på cirka 25 sekunder i hastigheter upp till cirka 18 km/h. Men med takpanelerna hopvinklade i bagagerummet blir det inte mycket plats över för väskor och golfbaggar. Foto: Ian Maasing

Kursstabil bil

I likhet med övriga modeller i 3- och 4-Serien går bilen kursstabilt och lugnt genom hela fartregistret oavsett om taket är uppe eller nere. På riktigt gropig, vinterskadad svensk landsväg kan man dock förnimma små darrningar i karossen när man kör nercabbat. Någon inverkan på kurshållningen har inte dessa darrningar.
Testbilen har en 2-liters turboöverladdad bensinmotor som samarbetar smidigt med den åttaväxlade automatlådan och i svensk normalfart nöjer sig med 0,75 liter milen. Trampar man hårdare på gaspedalen och får turbokompressorn att överladda motorn ordentligt känns bilen sportigt pigg men förbrukar då minst 0,85 liter milen.

När man väl har ålat sig ner i den låga förarstolen sitter man riktigt bekvämt. Men skjuter man stolen långt bak försvinner benutrymme för de två i det lilla baksätet. Foto: Ian Maasing

När man väl har ålat sig ner i den låga förarstolen sitter man riktigt bekvämt. Men skjuter man stolen långt bak försvinner benutrymme för de två i det lilla baksätet. Foto: Ian Maasing

Trevlig glidarvagn

Bilen är försedd med BMW:s körvalsystem med möjlighet att ändra på körkaraktären. Vi föredrog comfortläget till vardagskörning och sportläget för lite mer forcerad körning. I sportläget slipper man dessutom stop/start systemet. Påpekas bör dock att den här bilen är mer lämpad för den naturnära, tysta och komfortabla körupplevelser. Helt enkelt en trevlig glidarvagn med en stor prislapp.

BMW 428i Cabriolet

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 2 dörrars 4 pers cabriolet.
Mått/Vikt: Längd 464 cm, bredd 183 cm, höjd 138 cm, axelavstånd 281 cm, tank 60 l, tjänstevikt fr 1775 kg.
Motor: 4 cyl 1997 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 245 hk/180 kW, vridmoment 350 Nm–1250 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 8-växlad automat. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,3 m.
Bränsleförbrukning: 6,6 l/100 km vid bl körning 
CO2: 154 g/km 
Prestanda: 250 km/h, 0-100 km/h 6,4 sek 
Fordonsskatt: 1 160 kr
Pris: fr 476 500 kr
Testbilens pris: 601 300 kr

Publicerad 24 July 2014 12:00