Tygsuffletten fälls upp respektive ned av elmotorer på korta 19 sekunder enligt vår tidtagning, bra! Bra är också att upp- eller nedfällningen kan ske i hastigheter upp till 50 km/h.

Tygsuffletten fälls upp respektive ned av elmotorer på korta 19 sekunder enligt vår tidtagning, bra! Bra är också att upp- eller nedfällningen kan ske i hastigheter upp till 50 km/h.

Audi A3 Cabriolet:

Öppen, behändig och trivsam

Av
Ian Maasing

TEST. Audi A3 Cabriolet är kompakt och behändig, den rymmer fyra vuxna även om de i baksätet har det trångt, och dess fyrcylindriga bensinmotor går smidigt och bränslesnålt. Det är absolut ingen aggressiv och obekväm sportbil utan en komfortabel och lättkörd normalbil som man när man så önskar kan köra taklös.
Jämfört med den vanliga täckta versionen är den runt 37 000 kronor dyrare. För alla dessa extrapengar får man inte ens ett fällbart tak med fasta plåt- eller plastpaneler(coupé-cabriolet/plåtcabb) utan en ”gammaldags” sufflett av tyg!
Fördelen med tygsuffletten är att den i praktiken stjäl mycket mindre utrymme i bagagerummet än ett nedfällt plåttak. På den här bilen går det i 320 liter bagage med uppfälld sufflett och 275 liter med nedfälld. Med nedfällda ryggstöd bak kan bagagevolymen utökas ytterligare. Under golvplattan finns det tack och lov ett nödreservhjul och inte en mindre användbar punkteringslagningssats.

Halvt lastutrymme

På coupé-cabrioletter/plåtcabbar halveras lastvolymen när taket fälls ned och bagaget brukar dessutom bli mycket svåråtkomligt, gömt som det är under en massa paneler och länkar. Här är det ingen svårighet att dra fram väskorna. Vidare är fällningsmekanismen enklare och robustare och kommer förmodligen att hålla längre, och risken för att regn eller smältvatten ska läcka in blir mindre än på coupé-cabrioletter.
Är tygsuffletten så gediget utförd som på denna Audi, isolerar den minst lika väl mot värme, kyla och buller som ett fällbart tak med fasta paneler. Inte ens i Autobahnhastigheter stördes vi av sus och brus. Tilläggas bör att bilen hade tillvalet akustiksufflett för 3 100 kronor. Och vill man njuta av den friska luften kan man göra det i farter upp till 110-120 km/h utan att bli genomblåst, bara man hakar på det separata vind- och dragskyddet över baksätet(tillval).
Den elektrohydrauliska upp- eller nerfällningen av suffletten klockade vi till cirka 19 sekunder. Och det går att fälla suffletten upp eller ner i farter upp till 50 km i timmen.

Audi A3 Cabriolet har en tygsufflett som inte kräver mycket plats i nedfällt skick varför bakvagnen kan hållas snyggt låg. Foto: Ian Maasing

Audi A3 Cabriolet har en tygsufflett som inte kräver mycket plats i nedfällt skick varför bakvagnen kan hållas snyggt låg. Foto: Ian Maasing

Optimerad fjädring

Audi har styvat upp den nya bottenplattan ordentligt så att den inte vrider eller böjer sig märkbart ens vid forcerad körning på ojämn väg. Det blir således ingen ålande gång och inget gnissel och knäppande från karossen.
Fjädringen är optimerad för komfort liksom styrningen. Ingen sportbilsbetonad nervositet i ratten här inte! Kurshållningen är vilsamt stadig och antisladdsystemet griper in tidigt och verksamt om man felbedömer en kurva.

Det är lätt att komma i och ur bilen när suffletten är nedfälld. Med den uppe blir det litet ålning a la sportbil. Praktisk förarmiljö med ”gammaldags” startnyckel och tydliga rundinstrument samt en högt placerad skarplysande skärm. Foto: Ian Maasing

Det är lätt att komma i och ur bilen när suffletten är nedfälld. Med den uppe blir det litet ålning a la sportbil. Praktisk förarmiljö med ”gammaldags” startnyckel och tydliga rundinstrument samt en högt placerad skarplysande skärm. Foto: Ian Maasing

Gedigen vagn

Testbilens snåltrimmade direktinsprutade bensinturbo med cylinderbortkoppling, cylinder on demand, COD och start/stoppautomatik för att ytterligare pressa ner bränsleåtgången med några droppar, driver smidigt och tyst med bra kraft från låga varvtal. Kraften ökar gradvis när varvtalet stiger och för att ha en liten överladdad 1,4-liters motor känns bilen förhållandevis pigg. Vi bokförde måttliga 0,65-0,70 liter milen i vardagstrafiken.
Allt summerat är kompakta A3 Cabriolet en gedigen och behaglig vagn, helt jämbördig med den knappt större men klart dyrare Audi A5 Cabriolet.

Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD:

Tillverkad i: Ungern.
Typ: 2 dörrars 4 pers cabriolet
Mått/Vikt: Längd 442 cm, bredd 179 cm, höjd 141 cm, axelavstånd 260 cm, tank 50 l, tjänstevikt fr 1440 kg 
Motor: 4 cyl 1395 cc direktinsprutad bensinturbo, effekt 140 hk/103 kW, vridmoment 250 Nm–1500 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk. 
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,9 m.
Bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km vid bl körning 
CO2: 114 g/km 
Prestanda: 218 km/h, 0-100 km/h 9,1 sek 
Fordonsskatt: 360 kr 
Pris: fr 291 500 kr
Testbilens pris: 361 600 kr

Publicerad 25 June 2014 12:00