Audi A6 Avant TDI Ultra har ett slankt och välbalanserat utseende.

Audi A6 Avant TDI Ultra har ett slankt och välbalanserat utseende.

Audi A6 Avant TDI Ultra:

Den snåla tjänstebilen

Av
Ian Maasing

TEST. I Sverige kör vi allrahelst en kombibil, eller hur! Sedan årtionden toppar ju Volvo V70 och dess föregångare försäljningsstatistiken. Men om man nu vill ha en bil som inte är så vardagspraktiskt kantig som en Volvo V70 och kan spendera 350 000 - 450 000 kronor på en kombi så är Audi A6 Avant ett gott val. Den ger ett gediget intryck både utanpå och inuti, och är väl hopskruvad.
Det är inget snack om saken! Audi är premium precis som BMW och Mercedes! Den stora mellanklasskombin A6 Avant är minst lika gedigen, bekväm och körsäker som BMW 5-Serie Touring eller Mercedes E-Klass T Kombi. Och som kan beställas med minst lika många finesser som dessa.
Senaste upplagan av A6 Avant baserar sig på samma bottenplatta som sedanmodellen. I kombi-Sverige står Avant för 87 procent av A6-försäljningen. Genom att kombins tak är mera jämnhög än på sedanen är de bakre dörröppningarna högre, varför man lättare kommer i och ur därbak. Tack vare sju centimeter längre axelavstånd jämfört med förra generationens A6 Avant har man större benutrymme i det för två fullvuxna vilsamma baksätet. Mittpersonen därbak sitter däremot trängre, med benen på var sida om mittunneln.

Småbökig att styra

Med sina stora yttermått är bilen småbökig att manövrera på trånga utrymmen. Men den går så härligt bekvämt och kursstabilt och med en vilsamt lugn styrning på lands- och motorväg. Råkar man ta en kurva med alldeles för hög fart ingriper antisladdsystemet mjukt men verksamt. Men bilens bekväma framtoning lockar väl knappast föraren till några sportiga överdrifter i böjarna.
Den som köper en premiumbil i den här storleksklassen som tjänstebil är förmodligen ute efter en så bränslesnål vagn som möjligt. Vi bokförde faktiskt 0,58 liter milen vid blandad körning i försommarväder, vilket är en bra siffra för en så stor och komfortabel kombi. Vi kom dock aldrig i närheten av det deklarerade värdet på 0,46 liter milen, vilket klassar den som en miljöbil.

Genom att taket inte är lika mycket nerdraget bakåt på kombimodellen Avant som på sedanversionen av A6 kommer man lättare i och ur baksätet. Den sportigt lutande bakluckan inkräktar dock på bagageutrymmet. Foto: Ian Maasing

Genom att taket inte är lika mycket nerdraget bakåt på kombimodellen Avant som på sedanversionen av A6 kommer man lättare i och ur baksätet. Den sportigt lutande bakluckan inkräktar dock på bagageutrymmet. Foto: Ian Maasing

Modern motor

Tro nu inte att den lilla fyrcylindriga dieseln är för liten för bilen! Motorn är den moderna, vällyckade 2-liters dieseln i sin senaste EU 6-tappning, med kväveoxidreducerande SCR katalysator, på 190 hästkrafter och 400 Newtonmeter. Med den nyutvecklade sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp drar vagnen ryckfritt från tomgång och med ett gradvis allt större vridmoment i området mellan 1500 och 2000 varv per minut. Man behöver egentligen aldrig varva upp i bränsleslösande varvtal över 3000 varv per minut. Den lilla motorn är dessutom smygande tyst både i stan och ute på landsvägen.
Sammanfattningsvis är Audi A6 Avant TDI Ultra ett bra tjänstebilsalternativ i det övre segmentet och kvalar in på de förskrivna beloppen enligt skatteverket. Och för de privatpersoner med lite större plånbok som vill köra komfortabelt och snålt, är nya TDI Ultra absolut något att titta närmare på.


Föraren sitter bekvämt på sin lagom släta och tillräckligt höga stol och har ett vilsamt grepp om den lilla ratten. Instrumenten är föredömligt tydliga och panelen i stort sett fri från störande glitter. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter bekvämt på sin lagom släta och tillräckligt höga stol och har ett vilsamt grepp om den lilla ratten. Instrumenten är föredömligt tydliga och panelen i stort sett fri från störande glitter. Foto: Ian Maasing

Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: Längd 493 cm, bredd 187 cm, höjd 146 cm, axelavstånd 291 cm, tank 73 l tjänstevikt, fr 1800 kg.
Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 190 hk/140 kW, vridmoment 400 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 7-växlad DSG-automat. 
Hjulupphängning: Fram fem länkarmar, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,9 m.
Bränsleförbrukning: 4,6 l/100 km vid bl körning. 
CO2: 119 g/km. 
Prestanda: 226 km/h, 0-100 km/h 8,5 sek. 
Fordonsskatt: 1 182 kr
Pris: fr 385 700 kr
Testbilens pris: 413 300 kr

Publicerad 11 June 2014 12:00