Den senaste generationen av Mercedes C-Klass T-Modell, alltså kombiversionen av C-Klass, har behagligt harmoniska linjer. Ingen förfulande skulptering.

Den senaste generationen av Mercedes C-Klass T-Modell, alltså kombiversionen av C-Klass, har behagligt harmoniska linjer. Ingen förfulande skulptering.

Mercedes C-Klass T:

Efterlängtad premiumkombi

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Förra året presenterade Mercedes sedanversionen av den nya generationen av mellanklassvagnen C-Klass. Och nu är det premiärdags för kombiversionen, på Mercedes-språk kallad T-Modell eller Estate. Och med nya kombin vill man återta tronen i konkurrens med de andra premium-medtävlarna, Audi A4 Avant och BMW 3-Serie Touring.
Nya C-Klass kombi har hela åtta centimeter större axelavstånd (284 cm) och är tio centimeter längre (470 cm) samt fyra centimeter bredare (181cm) än föregångaren varför det är gott om utrymme såväl i de i alla led ställbara framstolarna som i baksätet.
Är baksätet uppfällt rymmer lastrummet 490 liter mot föregångarens 485 liter, fäller man ned baksätets alla tre delar ökar lastvolymen till 1510 liter mot 1500 liter på föregångaren.

Avancerad mekanik

Tekniskt sett är kombiversionen, T-Modell, helt jämbördig med sedanversionen och är således toppfylld av avancerad mekanik och elektronik som bland annat ger föraren möjlighet att ställa in köregenskaperna allt efter sinnesstämningen från komfortabelt mjukt till sportigt hårt. Precis som på sedanversionen erbjuds för första gången som tillval luftfjädringen, AIRMATIC, som alltid håller rätt höjd på karossen.
Till att börja med omfattas motorprogrammet av två fyrcylindrig dieselmotor på 115 respektive 204 hästkrafter samt en mycket vridmomentstark fyrcylindrig dieselmotor kopplad till en elmotor, således en dieselhybrid, på 231 hästkrafter med en förbrukning av minimala 0,38 liter per mil (åtminstone i laboratoriet).

Det stora axelavståndet plus det inte alltför sportigt låga taket gör att det är gott om plats för fyra vuxna passagerare samt deras väskor och golfbaggar. Foto: Daimler

Det stora axelavståndet plus det inte alltför sportigt låga taket gör att det är gott om plats för fyra vuxna passagerare samt deras väskor och golfbaggar. Foto: Daimler

Fyrhjulsdrift

På bensinsidan finns tre direktinsprutade turboöverladdade fyrcylindriga motorer i intervallen 156 till 211 hästkrafter samt en helt ny sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor med dubbla turbon på 333 hästkrafter. Dessutom kommer en plugg-in hybrid bestående av en fyrcylindrig bensinmotor kopplad med en elmotor på sammanlagd effekt av 279 hästkrafter.
Precis som till föregående modell finns fyrhjulsdrift, 4MATIC, i kombination med några utvalda motorstorlekar. Som på alla Mercedesbilar är den aktiva och passiva säkerheten på högsta nivå. Som tillval erbjuds de allra senaste assistans- och säkerhetssystemen, som också finns på S-Klassen och E-Klassen.
Bilen lanseras i höst. Några priser finns ännu inte.

Publicerad 06 June 2014 12:00