Den praktiskt höga och kantiga karossen gör att nya ansiktslyfta Skoda Yeti ser större ut än vad den är, faktiskt betydligt kortare än en Skoda Octavia Combi – hela 46 centimeter!

Den praktiskt höga och kantiga karossen gör att nya ansiktslyfta Skoda Yeti ser större ut än vad den är, faktiskt betydligt kortare än en Skoda Octavia Combi – hela 46 centimeter!

Skoda Yeti:

Snöman med ny look

Av
Ian Maasing

TEST. Skodas lilla SUV Yeti har fått ett ansiktslyft och teknikförbättrats. Fronten har nu ett mognare utseende och bakdörrens plåt har veckats för en tuffare look. Interiören har förfinats och tillvalslistan har utökats Men viktigast av allt är att den fortfarande hör till de förnuftigaste bilar som finns på marknaden!
När det gäller den lilla snömannen, yeti är nämligen det tibetanska ordet för sagornas snöman från Himalayabergen, har förnuftet verkligen fått råda över designen. Yeti har alltså fortfarande en praktiskt kantig och hög kaross med raka linjer, något i stil med karossen på den kompakta Mercedes-suven GLK.
En del tycker att Yeti är ful som stryk, medan andra anser att de flesta bilar borde se ut så här!
Trots sina kompakta yttermått, Yeti är exempelvis hela 46 centimeter kortare än kompakta mellanklassaren Skoda Octavia Combi, härbärgerar den fyra-fem fullvuxna personer på de tillräckligt höga och släta sätena. Och de kommer lätt i och ur Yeti genom de höga och kantiga dörröppningarna.

Lättstuvat bagage

Lastutrymmet innanför den vertikala bakluckan är högt och kantigt och därmed lättstuvat, och lastvolymen kan ökas inte bara genom att fälla ned baksätet helt eller delvis utan genom att skjuta sätet framåt. Det är verkligen flexibelt! Tyvärr hittar vi inget reservhjul utan bara en däckreparationssats. Reservhjul är tillval och kostar 1 000 kronor.
De små yttermåtten, samma som förra generationens, och förarens goda överblick från sin höga position och ut genom de höga rutorna gör Yeti lätthanterliga på trånga parkeringar. På landsväg rullar bilen kursstabilt, komfortabelt och förvånansvärt piggt med testbilens beprövade Volkswagenkoncern-diesel på 170 hästkrafter och vridmomentet 350 Newtonmeter.

Karossens rakt avhuggna bakdel och den raka taklinjen ger ett rymligt och lättlastat lastrum och dessutom får föraren en god överblick bakåt. Foto: Ian Maasing

Karossens rakt avhuggna bakdel och den raka taklinjen ger ett rymligt och lättlastat lastrum och dessutom får föraren en god överblick bakåt. Foto: Ian Maasing

Yeti – hygglig på snö

Den av oss testade, starkast dieselversionen av Yeti har permanent fyrhjulsdrift från Haldex i sin senaste version, kopplad till en sexväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp (DSG). Trots den merförbrukning som fyrhjulsdrivning medför bokförde vi föredömligt snåla 0,65-0,70 liter per mil i blandad trafik.
Vill man hushålla ännu mera med bränslet kan man välja den enbart framhjulsdrivna versionen med manuell låda och lägre effekt(140 hk), och dessutom spara drygt 41 000 kronor i inköpspris. Den höga markfrigången gör att Yeti kravlar sig hyggligt fram genom nyfallen snö eller på skogsvägar med djupare spår även med tvåhjulsdrivning.

Man kommer lätt i och ur genom de höga och kantiga dörröppningarna och sitter bekvämt på de tillräckligt höga och släta sätena. Instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Man kommer lätt i och ur genom de höga och kantiga dörröppningarna och sitter bekvämt på de tillräckligt höga och släta sätena. Instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Trevlig och lättkörd

Sammanfattningsvis är den ansiktslyfta Snömannen en trevlig och lättkörd vardagsbil som tyvärr med lite extra utrustning snabbt stiger i pris. Det känns lite svårt att behöva betala över 300 000 kronor för en visserligen välutrustad fyrhjulsdriven Skoda Yeti. Så mitt tips är att om du inte behöver fyrhjulsdrift för att dra hästsläpet eller båttrailern – välj en framhjulsdriven version. Enklaste bensindrivna modellen kostar från 194 000 kronor.



Skoda Yeti Outdoor TDI 170 4x4

Tillverkad i: Tjeckien. Typ: 5 dörrars 5 pers SUV. Mått/Vikt: Längd 422 cm, bredd 179 cm, höjd 169 cm, axelavstånd 258 cm, tank 60 l, tjänstevikt fr 1565 kg. Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 170 hk/125 kW, vridmoment 350 Nm–1750 r/m. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, Haldex, 6-växlad DSG-automat Hjulupphängning: Fram; fjäderben, bak; multilänk. Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,3 m. Bränsleförbrukning: 6,3 l/100 km vid bl körning CO2: 164 g/km Prestanda: 197 km/h, 0-100 km/h 8,6 sek Fordonsskatt: 3 279 kr Pris: fr 283 900 kr Testbilens pris: 305 900 kr

Publicerad 30 April 2014 12:00