Seat Leon ST Kombi har elegant svepande linjer.

Seat Leon ST Kombi har elegant svepande linjer.

Seat Leon ST Kombi:

En riktigt bra och snygg kombi

Av
Ian Maasing

TEST. Nya Seat Leon ST Kombi är en gediget byggd kombi med en sportig och dynamiskt form, tack vare sin svepande design.
Bilen grundar sig på femdörrars kombisedanen av Leon, men har fått växa med 28 centimeter till 454 centimeters längd. ST Kombi har samma hyggligt tilltagna axelavstånd och tillräcklig takhöjd för att ge ett obesvärat tillträde såväl till de lagom släta, höjbara med ställbart svankstöd försedda framstolarna som till det bekväma och rymliga baksätet, där två vuxna och ett barn får plats. Den erbjuder dessutom ett rejält lastrum under den ”sportigt” sluttande bakrutan. 587 liter med sätena uppfällda och 1470 liter med sätena nedfällda. Vi saknar dock ett reservhjul i den stora hjulbrunnen under golvplattan. Med baksätet nedfällt rymmer Leon ST Kombi faktiskt 230 liter mera än vad en Volvo V60 kan erbjuda!

Bra överblick

Föraren har bra överblick över omgivningen genom de tillräckligt höga rutorna. Instrumenteringen är förebildlig med såväl de digitala siffrorna som de analoga visarna väl synliga även i starkaste solljus. Ratt och övriga reglage ligger välplacerade, och bilen har tack och lov en gammaldags startnyckel och handbromsspak.
Testbilens lilla 1,4-liters fyrcylindriga turboöverladdade bensinmotor är intrimmad för att ge ett gott vridmoment från låga varv och går riktigt snålt med lätt gaspådrag. Vi noterade 0,60-0,65 liter per mil i vårvindar friska.

På ST Kombi är karossen 28 cm längre än på femdörrars kombisedanen, vilket ger ett markant större lastutrymme innanför den stora bakluckan. Foto: Ian Maasing

På ST Kombi är karossen 28 cm längre än på femdörrars kombisedanen, vilket ger ett markant större lastutrymme innanför den stora bakluckan. Foto: Ian Maasing

Kursstabil bil

Bilen är kursstabil genom hela fartregistret och den uppför sig lugnt i häftiga undangirar och andra nödmanövrer varför antisladdsystemet sällan behöver gripa in. Styrningen är lugn och centimeterprecis.
Fjädringskomforten är god, även om bilen var utrustad med sportchassit FR. Tack vare 17-tums hjul och lämplig dämpning är ljudnivån låg upp till Autobahnfart över 150 km i timmen. Kort och gott är Seat Leon ST Kombi FR även en vilsam långfärdsvagn och ett spännande alternativ i Golf-klassen.

Förarstolen är tillräckligt slät och kan ställas in lagom högt för att ge en vilsam körställning. Testbilen har riktig startnyckel och handbromsspak, vilket är vardagspraktiskt! Foto: Ian Maasing

Förarstolen är tillräckligt slät och kan ställas in lagom högt för att ge en vilsam körställning. Testbilen har riktig startnyckel och handbromsspak, vilket är vardagspraktiskt! Foto: Ian Maasing

Seat Leon ST Kombi TSI 140 FR:

Tillverkad i: Spanien. Typ: 5 dörrars 5 pers kombi. Mått/Vikt: Längd 454 cm, bredd 182 cm, höjd 144 cm, axelavstånd 264 cm, tank 50 l, tjänstevikt fr 1275 kg. Motor: 4 cyl 1395 cc, direktinsprutad bensin turbo, effekt 140 hk/103 kW, vridmoment 250 Nm–1500 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel. Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,2 m. Bränsleförbrukning: 5,3 l/100 km vid bl körning. CO2: 121 g/km. Prestanda: 211 km/h, 0-100 km/h 8,4 sek. Fordonsskatt: 440 kr. Pris: fr 202 900 kr. Testbilens pris: 234 600 kr.

Publicerad 26 April 2014 12:00