Suzuki Swift Sport ser lika mjukrundad snäll ut som vanliga Swift och har en praktiskt hög kaross som trots sina kompakta yttermått rymmer fyra vuxna. Foto: Ian Maasing

Suzuki Swift Sport ser lika mjukrundad snäll ut som vanliga Swift och har en praktiskt hög kaross som trots sina kompakta yttermått rymmer fyra vuxna. Foto: Ian Maasing

Suzuki Swift Sport:

Mer familjebil än GTI

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. Suzukis småbil Swift fick ett ansiktslyft i vintras och ser nu lite tuffare ut jämfört med förra generationen. När vi testade Swift förra gången skrev vi då att det var en behändig och trevlig småkärra i fyrametersklassen och det gäller också Swift Sport i sin nya skepnad.
Karossen är lika mjukrundad snäll som på vanliga Swift, spoilern över bakrutan är inte provokativt stor, inte heller den nerifrån upprundade baken, kallad diffusor. Och de två avgasrörsmynningarna är lagom diskreta och strålar inte ut för mycket muller.

Pumpa upp stolen

Suzuki Swift Sport har en kompakt kaross som tack vare sin höjd och kantighet, rymmer fyra fullvuxna plus några väskor. Och de fyra kommer obesvärat i och ur sina vardagsbekvämt höga och släta säten genom de fyra höga dörrarna. Föraren kan lätt pumpa upp sin stol tillräckligt högt för att få en fin överblick över omgivningen och enkelt ratta bilen i och ur trånga parkeringar.

Det är lätt att kliva i och ur bilen genom de fyra höga dörrarna och lastrummet innanför den stora bakluckan har en ordentlig tröskel så att grejor inte ramlar ut när man öppnar luckan. Foto: Ian Maasing

Det är lätt att kliva i och ur bilen genom de fyra höga dörrarna och lastrummet innanför den stora bakluckan har en ordentlig tröskel så att grejor inte ramlar ut när man öppnar luckan. Foto: Ian Maasing

Riktigt pigg motor

Den snåltrimmade 1,6-liters fyrcylindriga bensinmotorn känns riktigt pigg och driver sen på högre varv med bra kraft. Men i sedvanlig Suzuki-stil måste man genom flitigt växlande hålla motorn uppe i höga varvtal för att få ett ordentligt vridmoment (=drivkraft). Maximalt vridmoment ligger nämligen vid 4400 varv per minut, alltså ungefär som på Porsche- eller Ferrari-motorer!
Men vem kör en kompakt familjebil på sådant sätt? Och skulle man trots allt göra så rusar bensinförbrukningen upp i oanständig höjd, över 0,75 liter per mil! Motorljudet blir mer åt det sportigare, brummiga hållet när varvtalet närmar sig 4000 varv/minut. Kör man försiktigt sjunker däremot bensinåtgången till 0,65 liter milen och motorn spinner riktigt lågmält.

Den vardagsvänligt släta förarstolen kan pumpas upp tillräckligt högt om man vill ha överblick över omgivningen. Instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Den vardagsvänligt släta förarstolen kan pumpas upp tillräckligt högt om man vill ha överblick över omgivningen. Instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Öronskonande tyst

På landsväg löper Swift Sport komfortabelt fjädrad och öronskonande tyst. Styrningen är vilsamt lugn, men inte störande sävlig om man vill köra litet sportigt. Kurshållningen är säker och bilen i sig klarar häftiga nödmanövrar utan sladdtendenser. Skulle så behövas griper antisladdsystemet in tidigt och kraftigt.

Suzuki Swift Sport 1.6:

Tillverkad i: Ungern. Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan. Mått/Vikt: Längd 389 cm bredd 170 cm, höjd 151 cm axelavstånd 243 cm, tank 42 l tjänstevikt fr 1130 kg. Motor: 4 cyl 1586 cc, effekt 136 hk/100 kW, vridmoment 160 Nm–4400 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel. Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,4 m. Bränsleförbrukning: 6,4 l/100 km vid bl körning CO2: 147 g/km Prestanda: 195 km/h, 0-100 km/h 8,7 sek Fordonsskatt: 960 kr Pris: fr 169 900 kr Testbilens pris: 169 900 kr

Publicerad 21 April 2014 12:00