Kia Soul har en praktiskt hög kaross utan någon onödig utsmyckning. Tyvärr har man tagit bort de praktiska stötlisterna på dörrarna som fanns på förra generationen, men man har behållit takrailsen.

Kia Soul har en praktiskt hög kaross utan någon onödig utsmyckning. Tyvärr har man tagit bort de praktiska stötlisterna på dörrarna som fanns på förra generationen, men man har behållit takrailsen.

Ny Kia Soul:

To be or not to be

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. Kia har på kort tid blivit ett stort bilmärke i världen. Förra året producerade man över 2,5 miljoner bilar på 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder. I Sverige blev man sjätte största nybilsmärke med 14 802 sålda bilar 2013. Och bästsäljaren sedan många år heter Kia cee"d. Men Kia har fler intressanta modeller och dagens provkörning gäller nya Kia Soul.
För fem år sedan kom första generationen av den kompakta, lådformade crossovern Kia Soul. Med egensinnig design och kompakta yttermått flirtade man med yngre målgrupper och lyckades som bäst i USA. Total har man sålt över 700 000 bilar sedan lanseringen 2009. För en tid sedan presenterades generation två. En helt ny omarbetad version som är uppbygg på den senaste Kia cee"d-plattformen.

Svårt att se skillnad

På avstånd är det svårt att se någon skillnad på de två generationerna, men kryper man lite närmare så upptäcker man det ena efter det andra som skiljer de båda. Innerutrymmena har blivit större, inredning och materialval har förfinats. Utrustningsnivån är hög med 18-tums hjul, panoramatak, backkamera, eluppvärmd ratt, eljusterbar förarstol, eluppvärmda yttre baksäten, Xenon-ljus m m.
Precis som tidigare är runtomsikt bra och den nya lättgående elektrohydrauliska servostyrningen kan enkelt ställas i tre lägen för ännu bättre manövrerbarhet på t ex överfulla parkeringar, liksom på den trånga återvändsgränden eller för en mer lugn respons vid landsvägskörning.
Fyra storvuxna plus ett halvstort barn kliver lätt i och ur genom de fyra höga dörröppningarna. Och sitter tillräckligt högt och vilsamt såväl fram som bak. Sittdynorna är stora nog för oss välvuxna nordbor. Bakom det delat fällbara baksätet finns ett lagom stort lastutrymme på 354 liter och med nedfällda ryggstöd ökar utrymmet till 1367 liter. Under lastrumsgolvet finns ett extra stuvutrymme och under detta en stor hjulbrunn med ett nödreservhjul. Bra!

Man kommer lätt i och ur Kia Soul genom de höga och kantiga dörröppningarna. Innanför den lagom stora bakluckan finns ett måttligt stort lastrum. Foto: Ian Maasing

Man kommer lätt i och ur Kia Soul genom de höga och kantiga dörröppningarna. Innanför den lagom stora bakluckan finns ett måttligt stort lastrum. Foto: Ian Maasing

Kompakt men bekväm

Bilens kompakta dimensioner, 414 cm lång, 180 cm hög och 161 cm hög, medför inga nackdelar när det gäller köregenskaper och åkkomfort. Den nya förstärkta och stabila bottenplattan tillsamman med längre axelavstånd och utökad spårvidd samt nyutvecklad hjulupphängning slukar de flesta ojämnheter. De stora däcken rullar relativt tyst på grovkornig svensk asfalt. Det enda att anmärka på är lättare vibrationer i framstolarnas säten vid körning på riktigt skrovlig asfalt. Tyvärr finns det alldeles för mycket av den sorten så här års.

Sätena är bekvämt höga och släta. Förarstolen är elektriskt justerbar. Instrumenten är lättavlästa och vi tackar för en vanlig startnyckel samt en hederlig handbromsspak. Foto: Ian Maasing

Sätena är bekvämt höga och släta. Förarstolen är elektriskt justerbar. Instrumenten är lättavlästa och vi tackar för en vanlig startnyckel samt en hederlig handbromsspak. Foto: Ian Maasing

Fördömlig styrning

Styrningen är föredömligt lugn och exakt genom hela fartregistret upp till Autobahnfarter kring 150-160 km/h, kurshållningen är opåverkad av vägbanans ojämnheter och sidvindar, och antisladdsystemet ESC är programmerat att ingripa ganska tidigt och fast. Precis som det ska vara på en vardagsvagn.
I dagsläget finns bara en 1,6-liters direktinsprutad bensinmotor med en sexväxlad manuell låda eller som tillval en sexväxlad automatlåda. Den går tyst och behagligt vid normalt gaspådrag, men hörs tydligare vid fullgas och på höga varv. Bilen har bättre ork med den lättväxlade manuella växellådan. Med automatlådan känns den något orkeslös och vid kickdown rusar motorn mer högljudd.

Drar en del

Utan att anstränga oss körde vi den manuellt växlade versionen under vår korta testrunda på 0,7 liter per mil vid blandad körning, och med den något mer ansträngt arbetande automatlådan noterade vi 0,80-0,85 liter milen. En snål diesel hade inte varit fel!
Lanseringen sker i början av maj och priset börjar på 199 900 kronor.


Kia Soul 1.6 GDi:

Tillverkad i: Sydkorea. Typ: 5 dörrars 5 personers crossover. Mått/Vikt: Längd 414 cm bredd 180 cm, höjd 161 cm axelavstånd 257 cm, tank 54 l tjänstevikt fr 1394 kg Motor: 4 cyl 1591 cc, direktinsprutad bensin, effekt 132 hk/94 kW, vridmoment 161 Nm–4850 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel. Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,5 m. Bränsleförbrukning: 7,3 l/100 km vid bl körning CO2: 170 g/km Prestanda: 185 km/h, 0-100 km/h 11,0 sek Fordonskatt: 1.420 kr Pris: fr 199.900 kr Testbilens pris: 217.700 kr Automatlåda: +10.000 kr

Publicerad 14 April 2014 12:00