Mercedes 300 SL Coupé hade i taket hängda dörrar som svängde upp likt böjda måsvingar när de öppnades, varför bilen snabbt fick smeknamnet Måsvingen.

Mercedes 300 SL Coupé hade i taket hängda dörrar som svängde upp likt böjda måsvingar när de öppnades, varför bilen snabbt fick smeknamnet Måsvingen.

Mercedes 300 SL:

Måsvingen fyller 60 år

Av
Ian Maasing

BILHISTORIA. Måsvingen sitter väl på en sjöfågel och inte på en bil! Det kan bero på vem du talar med! Den riktigt inbitne bilentusiasten kopplar nämligen inte måsvingen samman med en fågel utan med 1950-talets legendariska sportvagn Mercedes-Benz 300 SL. Dess tekniska uppbyggnad var mera avancerad än på någon annan bil på den tiden med en lätt men urstark ram av smala stålrör, som svetsats samman i ett så kallat rymdfackverk, precis som på många dåtida flygplan.

Motor från limousin

Framhjulen var individuellt upphängda med dubbla tvärlänkar och bakhjulen på pendelaxel. Den sexcylindriga radmotorn på 3 liter var hämtad från den stora lyxlimousinen 300 och hade på de tidigaste 300 SL tre fallförgasare. Effekten var 175 hästkrafter. Förgasarna ersattes snart av indirekt bensininsprutning i inloppsrören och effekten höjdes till 215 hästkrafter. Det räckte för att 1952 segra bland annat i 24-timmarsloppet på Le Mans och i det sydamerikanska Carrera Panamericana.
Senare fick motorn direkt bensininsprutning i cylindrarna och effekten höjdes till 250 hästkrafter. Ur denna tävlingsvagn utvecklades seriemodellen 300 SL, som lanserades 1954 och som då kostade ungefär som sex Volkswagen eller cirka 29 000 DM, Deutsche Mark.
(Idag kostar en bil i hyfsat skick från 500 000 euro och uppåt enligt MBCI, Mercedes-Benz Classic Index).

Mercedes 300 SL Coupé var den häftigaste av alla drömbilar i början på 1950-talet. Foto: Daimler

Mercedes 300 SL Coupé var den häftigaste av alla drömbilar i början på 1950-talet. Foto: Daimler

Dörrar från taket

Stålrörsramen gick så högt längs vagnens sidor att tröskeln låg i höjd med bröstkorgen på de två i bilen. Man kunde således inte använda vanliga dörrar utan fick hänga dem mitt på taket så att de kunde öppnas rakt uppåt. De legendariska måsvingedörrarna hade kommit!
Mercedes 300 SL Coupé tillverkades i 1 400 exemplar mellan åren 1954-57.

Publicerad 10 April 2014 12:00