Volkswagen Touareg finns med en snåltrimmad V6-diesel. Har vinterstormen spolat bort delar av vägen vid stranden kommer man oftast förbi vid den nybildade dikeskanten, eftersom Touareg har goda terrängegenskaper.

Volkswagen Touareg finns med en snåltrimmad V6-diesel. Har vinterstormen spolat bort delar av vägen vid stranden kommer man oftast förbi vid den nybildade dikeskanten, eftersom Touareg har goda terrängegenskaper.

Volkswagen Touareg:

Stabil och mycket användbar

TEST. Med svenska mått mätt är Volkswagen Touareg en fullvuxen SUV. Alltså en Sports Utility Vehicle. Eller en stadsjeep som vi kallar sådana ”hemska” fyrhjulingar. ”Hemska” åtminstone i en del politikers ögon eftersom stadsjeeparna påstås ta onödigt stort gatuutrymme och slösa en massa bränsle. Och därmed släppa ut mycket miljöfördärvande avgaser.
Men hur är det egentligen med utrymmesbehovet? Touareg är 480 centimeter lång medan den svenska rikslikaren Volvo V70 mäter 482 centimeter i längd. Bredden då? Jo, Touareg breder ut sig mera med sina 194 centimeter mot 186 centimeter för V70. Det vill säga att Touareg är två centimeter kortare och åtta centimeter bredare. Det är väl inte så mycket att bråka om?
Men slukar inte en fullvuxen SUV en massa bränsle? Nej, inte om den drivs av en modern, direktinsprutad turbodiesel. Såsom den av oss provade instegsmodellen av Volkswagen Touareg, V6 TDI 204. På landsvägsetapper i lagföreskrivna 90-120 km/h bokförde vi ned till 0,80 liter dieselbränsle per mil. Vilket betyder att vi inte släppte ut farligt mycket av växthusgasen koldioxid eller andra avgaser.

Moderat förbrukning

Utnyttjade vi bilens goda fartresurser och lät dieseln dra för fullt med sina massiva 450 Newtonmeter i vridmoment (det är vridmomentet som ger dragkraften, inte hästkrafterna) för att exempelvis kvickt och säkert passera långtradarsläp, steg förbrukningen till knappa 1,0 liter milen. En moderat förbrukning särskilt med tanke på att bilen inte bara har permanent fyrhjulsdrivning utan även automatlåda och väger 2,2 ton.
Kombinationen en modern diesel och en modern, elektroniskt reglerad automatlåda, i det här fallet med åtta växlar, bidrar till en långfärdskomfort av toppklass. Bilen löper tyst och behagligt genom hela fartregistret, med automatlådan växlande mjukt och kvickt. Man märker knappt om bilen skulle smyga från 90 upp till 110, 130 eller 150 km/h! På fartfria tyska Autobahn marschar den i 180-200 km/h utan att bli tröttsamt högljudd.

Bakifrån sett är det inte mycket som skiljer en Volkswagen Touareg från det nära syskonet Porsche Cayenne. Bakom den elektriskt manövrerade bakluckan finns ett stort och lättstuvat lastrum. Under testbilens golvplatta i den fullstora hjulbrunnen hittar vi tyvärr inget reservhjul, utan bara er reparationssats. Foto: Ian Maasing

Bakifrån sett är det inte mycket som skiljer en Volkswagen Touareg från det nära syskonet Porsche Cayenne. Bakom den elektriskt manövrerade bakluckan finns ett stort och lättstuvat lastrum. Under testbilens golvplatta i den fullstora hjulbrunnen hittar vi tyvärr inget reservhjul, utan bara er reparationssats. Foto: Ian Maasing

Vilsamt i kupén

Sedan man väl klivit upp i kupén sitter man vilsamt på de lagom släta och höga sätena. Genom att man sitter 30-50 cm högre än i en vanlig lågbyggd bil får man en fin överblick över trafiken och kan reagera snabbare om något börjar hända framför en. Trots den höga och kantiga karossen påverkas Touareg inte nämnvärt av sidvindar utan löper centimeternoga längs den kurs föraren styr. Vid snabba undanväjningar ingriper antisladdsystemet, tidigt och kraftigt, och ser till att vagnen inte sladdar på tvären.
Men hur är det med jeepegenskaperna, dvs. framkomligheten i uselt väglag? Exempelvis när man vill kolla om sommartorpet mitt i storskogen står kvar efter den senaste vinterstormen. Jo, nog kan Touareg kravla fram över stock och sten eller genom djupa snötäcken utan att fastna. Den har ju permanent fyrhjulsdrivning med en stabil mittdifferential av torsentyp, som fördelar drivkraften mellan fram- och bakhjul, allt detta elektroniskt reglerat. Lägg därtill en markfrigång på drygt 20 cm och korta karossöverhäng fram och bak.

Man stiger obesvärat in genom den höga dörröppningen, sätter sig på den vilsamt höga och släta förarstolen, och gläds åt nyckeldosan som efter att ha stoppads in i slitsen vrids om som en ”gammaldags” startnyckeln samt de stora, tydliga rundinstrumenten utan störande blanklister omkring sig. Foto: Ian Maasing

Man stiger obesvärat in genom den höga dörröppningen, sätter sig på den vilsamt höga och släta förarstolen, och gläds åt nyckeldosan som efter att ha stoppads in i slitsen vrids om som en ”gammaldags” startnyckeln samt de stora, tydliga rundinstrumenten utan störande blanklister omkring sig. Foto: Ian Maasing

Grovt mönster tvunget

Vill man vara riktigt säker på att ta sig fram till torpet och tillbaka till civilisationen måste dock däcken vara grovt mönstrade. Men sådana däck brummar vid körning på asfalt. Sitter finmönstrade, tystrullande ”stadsdäck” på hjulen kommer man ganska långt i lervällingen, lössanden eller nysnön, men när hjulen till slut spinner loss och gräver ner sig blir det inte så enkelt att dra loss den 2,2 ton tunga Touaregen.

VW Touareg V6 TDI 204 BlueMotion Technology:

Tillverkad i: Tyskland Typ: 5 dörrars 5 personers SUV Mått/Vikt: Längd 480 cm, bredd 194 cm, höjd 173 cm, axelavstånd 289 cm, tank 100 l, tjänstevikt fr 2179 kg Motor: 6 cyl i V 2967 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 204 hk/150 kW, vridmoment 450 Nm-1400 r/m Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, 8-växlad automat Hjulupphängning: Fram dubbla tvärlänkar, bak dubbla tvärlänkar Styrning: Kuggstång/servo, vändcirkel 11,9 m Bränsleförbrukning: 7,0 l/100 km vid bl körning CO2: 184 g/km Prestanda: 206 km/h, 0-100 km/h 8,5 sek Fordonskatt: 4.211 kr Pris: fr 444 900 kr Testbilens pris: 511 800 kr

Publicerad 02 April 2014 11:00