Nya Hyundai Sonata har en mer mogen design, utan för mycket skulpterade kaross-sidor som föregångaren hade.

Nya Hyundai Sonata har en mer mogen design, utan för mycket skulpterade kaross-sidor som föregångaren hade.

Hyundai avancerar:

Ny generation Sonata – i40

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Sydkoreanska Hyundai följer den japanska bilindustrins framgångsrecept. Först producerar man enkla bilmodeller med teknikhjälp från Europa och Japan. Därefter lanserar man egenkonstruerade standardbilar med allt bättre driftsäkerhet och gradvis mera avancerad design och teknik. Och slutligen presenterar man premiumvagnar som inte står de europeiska och japanska konkurrenterna efter i fråga om teknik och design.
Titta bara på nya Hyundai Sonata, eller i40 som den heter på några marknader som t ex den europeiska, som presenterades för några dagar sedan i Sydkorea. Hyundais nuvarande mellanklassbil Sonata/i40 fick för ett par år sedan en ny, modern framtoning i linje med övriga modellprogrammet. Kritik har dock funnits på de allt för mycket skulpterade karossidorna.

Helt annan framtoning

Men nu ska Hyundai satsa på en helt annan framtoning. Eller som företaget säger i sin presentation: ett nytt formspråk för en ny tid med premiumsikte. För ett par månader sedan presenterades lyxiga femmeters sedanen Genesis. Och nu är det nya, stora mellanklassaren Sonata/i40 som får samma injektion med en snäll coupéform och släta karossidor.
Den är framhjulsdriven precis som föregångaren, men har försetts med en omarbetat plattform och förbättrad hjulupphängning. Nya Sonata/i40 är 486 centimeter lång, hela 12 centimeter längre än föregångaren. Bredden har vuxit till 187 centimeter(+ 5 centimeter) och axelavståndet är 281 centimeter(+ 4 centimeter). Hyundai antyder att nya Sonata är åt premiumhållet vad gäller inredning, komfort, teknik och säkerhet. Vagnen har mognat och blivit stor som en Volvo S80.

Elegant och sportig

Till en början finns två fyrcylindriga bensinmotorer. En 2-liters motor på 168 hästkrafter och 200 Newtonmeters vridmoment samt en direktinsprutad 2,4-liters motor på 193 hästkrafter och 245 Newtonmeters vridmoment. Båda finns med en sexväxlad manuell växellåda, och som tillval finns en sexväxlad automat. Till Europa kommer säkert ett par dieselmotorer också.
Det rundade coupétaket ger onekligen en elegant och sportig form åt bilen. Precis som på huvudkonkurrenterna Ford Mondeo, Opel Insignia och många andra av de dagsaktuella mellanklassarna. Men är denna design så vardagspraktisk? Vi får hoppas att modellprogrammet, som än så länge består av en kombisedan, kompletteras med en högre och kantigare kombiversion.
Modellen börjar säljas under andra halvåret 2014. Lansering i Sverige är inte fastställd.

Publicerad 02 April 2014 11:00