BMW X4 är en crossover med en suvs höga och robusta nedre del och en coupés lägre övre del.

BMW X4 är en crossover med en suvs höga och robusta nedre del och en coupés lägre övre del.

BMW X4:

Ny mellan-SUV med coupéstuk

Av
Ian Maasing

BILNYTT. BMW lanserar den ena modellen efter den andra i nya 4-serien. Inför bilmässan i New York i början av april presenterar BMW den mellanstora crossovern X4 eller som BMW kallar den här biltypen SAC, Sports Activity Coupe.
Man känner igen linjerna från storasyskonet X6, som kom 2008, men X4 ser inte lika vulgär ut som X6 och är dessutom lite nättare. Tittar man lite extra noga på överdelen påminner den mycket om den förra året lanserade 3-Serie Gran Turismo. Kopplar man sedan ihop den med underdelen från en X3 får man en X4.
BMW X4 är 467 centimeter lång, 188 centimeter bred, 162 centimeter hög och har axelavståndet 281 centimeter. Markfrigången är hela 20 centimeter. Jämför man måtten med BMW X3 ser man att flera av dessa överensstämmer med varandra. En liknande jämförelse kan göras mellan storasyskonen BMW X5 och X6.

500 liter bagage

Precis som BMW X6 är X4 en crossover, alltså en korsning, med en suvs höga och robusta nedre del och en coupés sportigt lite lägre överdel. Trots det nedsvepta coupétaket kommer fyra-fem passagerare lätt i och ur bilen och sitter bekvämt och luftigt på de tillräckligt höga sätena. Och så får de med sig en massa saker i bagageutrymmet under den stora bakluckan. Med uppfällda ryggstöd rymmer bagagerummet 500 liter och med nedfällda 1400 liter.

Crossover-designen gör att taket ligger så högt upp att man utan svårigheter kan kliva i och ur bilen. Foto: BMW

Crossover-designen gör att taket ligger så högt upp att man utan svårigheter kan kliva i och ur bilen. Foto: BMW

Turboöverladdad

X4 har BMW:s välbeprövade permanenta fyrhjulsdrivning xDrive. Motorprogrammet omfattar tre bensinare och tre dieslar. Alla motorer är direktinsprutade och turboöverladdade. Bensinarna består av en 2-liters fyrcylindrig motor i två effektlägen. X4 xDrive20i på 184 hästkrafter och 270 Newtonmeters vridmoment och X4 xDrive28i på 245 hästkrafter och vridmomentet 350 Newtonmeter samt X4 xDrive35i med en 3-liters rak sexcylindrig motor på 306 hästkrafter och 400 Newtonmeters vridmoment.
På dieselsidan finns en dragstark och bränslesnål 2-liters fyra, X4 xDrive20d, på 190 hästkrafter och 400 Newtonmeters vridmoment samt en 3-liters rak sexa i två effektlägen, X4 xDrive30d på 258 hästkrafter och 560 Newtonmeters vridmoment samt X4 xDrive35d på 313 hästkrafter och hela 630 Newtonmeters vridmoment. Med fyrcylindriga dieseln och den åttaväxlade automaten ligger den deklarerade förbrukningen på låga 0,5 liter milen och koldioxidvärdet 131 g/km som bäst. Och med X4 xDrive35d klaras 0-100 km/h på 5,2 sekunder!

Betryggande stadigt

X4 xDrive20d har en manuell låda med sex växlar som standard, och som tillval en åttaväxlad automat. Till övriga modeller finns bara den åttaväxlade automaten.
BMW X4 går betryggande stadigt genom hela fartområdet och ligger platt som ett strykjärn i kurvorna utan att kännas alltför sportvagnsbetonat stötig! Och kommer man till vägs ände och ska vidare uppför en skogsstig till stugan eller jaktreviret, är det bara att lätta på gasen och låta bilen kravla vidare. Den permanenta och elektroniskt reglerade fyrhjulsdriften och den goda markfrigången gör att bilen inte fastnar i första taget!
Bilen lanseras i Sverige under sommaren. Instegsmodellen X4 xDrive20d med manuell växellåda har ett rekommenderat pris från 422 400 kronor och värstingen X4 xDrive35d börjar på 572 500 kronor.

Publicerad 02 April 2014 11:00