Citroën går sina egna vägar: medan många andra biltillverkare minimerar glasytorna har nya Grand C4 Picasso så stora rutor som möjligt. Se bara på vindrutan som går långt upp i taket. På testbilen finns dessutom ett jättelikt panoramatak av glas.

Citroën går sina egna vägar: medan många andra biltillverkare minimerar glasytorna har nya Grand C4 Picasso så stora rutor som möjligt. Se bara på vindrutan som går långt upp i taket. På testbilen finns dessutom ett jättelikt panoramatak av glas.

Citroën Grand C4 Picasso:

Minibuss med karaktär

Av
Ian Maasing

TEST. Citroëns bilar är ju inte som de andra. Utan har egna karaktärsdrag, på gott och ont. Nya minibussen Grand C4 Picasso, tredje generationen, är ett praktexempel på detta. Till de goda karaktärsdragen hör den nya skalbara plattformen EMP2, Efficient Modular Platform 2, som ger en lättare och styvare uppbyggnad. Axelavståndet har ökats med elva centimeter med bibehållen längd jämfört med förra generationen, vilket resulterat i en ännu rymligare kupé. Testbilen går mycket komfortabelt och tyst, där de laminerade sidorutorna(tillval) säkert lämnar sitt bidrag. Nya Picasso har försetts med ny hjulupphängning runt om. Den halvstela bakaxeln, som till förra generationen som tillval kunde förses med en utrymmeskrävande, tung och dyr elektroniskt reglerad luftfjädring, har fått en väl avstämd fjädring. Framhjulen är upphängda i ännu stadigare fjäderben. 

Säker kurshållning

Till de goda karaktärsdragen räknas också den föredömligt säkra kurshållningen. Den höga karossen vaggade dock en del i de starka vindar som härskade för några veckor sen. Plus även för den lugna men samtidigt exakta styrningen. Och plus för testbilens lilla drivkraftiga och snåla dieselmotor. Under vår provkörning noterade vi en förbrukning mellan 0,60 och 0,65 liter per mil. Bra värden för en så stor bil med automatiserad växellåda.
Bra är också Citroëns nya avåkningsvarnare (tillval) som läser av vägbanan med hjälp av en kamera, vilken är inbyggd i vindrutans övre del. Systemet identifierar snabbt heldragna och streckade linjer på vägen framför bilen och är aktivt från 80 km/h. När en avvikelse registreras, utan att blinkern är på, varnas föraren med kraftiga vibrationer i säkerhetsbältet. Det känns ganska läskigt till en början, men man vänjer sig vid det oroliga bältet. Och förhoppningsvis ger det ett positivt resultat och förhindrar en olycka.

Den höga karossen gör att man stiger lätt i och ur framstolarna och mellansätet, medan det fordras en del gymnastik för att komma till de två fällstolarna bak i lastrummet. Foto: Ian Maasing

Den höga karossen gör att man stiger lätt i och ur framstolarna och mellansätet, medan det fordras en del gymnastik för att komma till de två fällstolarna bak i lastrummet. Foto: Ian Maasing

Skön extrautrustning

Testbilen är extrautrustad med massagefunktion i framstolarna. Skönt för ömma ryggar. Regleras med tre knappar invid stolarna. På passagerarstolen finns ett förlängt benstöd för maximal komfort(tillval).
Till mindre goda karaktärsdrag hör den plottriga instrumenteringen med den digitalt visande skärmen med rundinstrument mitt på panelen, tvingande föraren att titta från vägbanan. Placeringen och utformningen av många reglage och funktioner finns nu centralt samlade till en mittplacerad pekskärm. Här finns funktioner för värme och ventilation, navigation, media, inställningar etc. Det blir helt enkelt för mycket att hålla reda på. Man får ha en co-pilot till hjälp.
Minus också för den automatiserade växlingen, som vid större gaspådrag ger växlingar en otrevlig gummisnodd-effekt. Motorn går ner i varv under en alldeles för lång tid för att sen komma med full styrka. Vid lättare gaspådrag växlar automatiken däremot riktigt behagligt. Växlingen sköts med en liten växelpinne med oklara lägen.

Tack vare stora rutor och hög sittposition kan föraren hålla örnkoll på vad som sker runt bilen. Instrumenten är fortfarande något oöverskådliga och kräver inlärning. Foto: Ian Maasing

Tack vare stora rutor och hög sittposition kan föraren hålla örnkoll på vad som sker runt bilen. Instrumenten är fortfarande något oöverskådliga och kräver inlärning. Foto: Ian Maasing

Egensinnig design

Minus fortfarande för den egensinniga designen med den jättestora vindrutan. Den är inte så lätt att skrapa ren från snö och frost. Och den lågt stående nordiska vintersolen gjorde att vi konstant körde med båda de skjutbara övre solskydden maximalt framdragna.
Karossen i sig är praktiskt hög och rymlig. Nya Grand C4 Picasso har genom att golvet vid mellansätet och baksätet inte satts för högt, vilket annars är fallet med en del minibussar, får vuxna hygglig plats i de separata, justerbara stolarna som bildar mellansätet och acceptabel plats i de två bakstolarna. Men används alla sju sittplatserna finns knappt något bagageutrymme kvar.

Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115

Tillverkad i: Spanien. Typ: 5 dörrars, 5-7 pers, Minibuss/MPV. Mått/Vikt: Längd 460 cm, bredd 183 cm, höjd 164 cm, axelavstånd 284 cm, tank 55 l, tjänstevikt fr 1605 kg. Motor: 4 cyl 1560 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 115 hk/84 kW, vridmoment 270 Nm–1750 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad elektroniskt styrd automat, ETG. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel. Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,0 m. Bränsleförbrukning: 4,0 l/100 km vid bl körning. CO2: 105 g/km. Prestanda: 189 km/h, 0-100 km/h: 12,6 sek Fordonsskatt: 1.088 kr Pris: fr 232.400 kr Testbilens pris: 272.400 kr

Publicerad 19 March 2014 12:00