Skoda Rapid Spaceback är en kompakt kombisedan med tilltalande design utan några låtsasströmlinjer. Foto: Ian Maasing

Skoda Rapid Spaceback är en kompakt kombisedan med tilltalande design utan några låtsasströmlinjer. Foto: Ian Maasing

Rymlig mittemellan

Skoda Rapid Spaceback:

Av
Ian Maasing

TEST. Skoda växer och det börjar bli trångt i försäljningshallarna hos återförsäljarna.
Sju olika modeller finns idag och fler lär vi se inom de närmaste åren. Förra året sålde Skoda 920 800 nya bilar. Visserligen var året dessförinnan något bättre, men med ökad utvecklingstakt och tillgång till Volkswagen-koncernen många komponenter kommer det uppsatta målet på 1,5 miljoner bilar säkert att uppnås 2018. Skoda ingår i Volkswagen-koncernen sedan 1991.
Till nya Skoda Rapid Spaceback har man alltså utgått från ett antal väl beprövade moduler, alltså bottenplattor, motorer, kraftöverföringar och övrig teknik. Därefter har man plockat ihop lämpliga ingredienser och sedan ovanpå detta satt en egendesignad kaross. En kaross med fräckare design och också en unik inställning på chassit, alltså fjädring och stötdämpning samt styrning.
Nya Skoda Rapid Spaceback är en rymlig kombisedan där bakpartiet tillåtits slutta lite mer. I vissa vinklar ser den nästan lika tilltalande ut som släktingen Audi A3. Med längden 430 centimeter är den 18 centimeter kortare en sedanmodellen. Med det måttet placerar sig Rapid Spaceback mittemellan Skoda Fabia Combi och Skoda Octavia Combi.
Karosshöjden är människovänligt hög varför bilen är lätt att komma i och ur. Bagagerummet rymmer hela 415 liter och med nedfällda baksäten 1380 liter, inte illa på en kompaktvagn. Under golvplattan finns en fullstor hjulbrunn. Tyvärr hittar vi bara en däckreparationssats.
Testbilens panoramatak (tillval) av glas som täcker hela takytan, ger en ljusare interiör dagtid, men gör bilen också dyrare. Bra är att taket inte inskränker på huvudhöjden.
Testbilen har den lilla 1,2-liters bensinturbon som har en urenkel uppbyggnad med bara två ventiler per cylinder och en enda överliggande kamaxel utan någon onödigt krånglig omställningsmekanism. Motorn har en handflatestor turbokompressor som överladdar inloppsluften när man trampar ner gaspedalen och då kvickt ger en markant ökning av drivkraften, nästan som på en diesel!
Eftersom den är en bensinmotor och inte en diesel drar den dock 30 procent mera bränsle. Vi noterade en förbrukning mellan 0,70-0,75 liter per mil i vinterrusk.
Fjädringen är något åt det sportigt komfortabla hållet och kurshållningen är stadig och styrningen vilsamt lugn genom hela bilens fartregister. Vid nödmanövrer har bilen ett lugnt neutralt beteende (antisladdsystemet behöver sällan gripa in).
Skoda har tidigare varit något av Volkswagen-koncernens ”lågprismärke”, men i takt med modernare design och tillgång till nästan det allra senaste tekniklösningarna inom Volkswagen-koncernen, har bilarna också blivit dyrare. Skoda Rapid Spaceback är ett gränsfall. Hur som helst är det en rymlig kompaktvagn till ett överkomligt pris.




Passagerarna kommer lätt i och ur genom de fyra tillräckligt höga dörrarna, och innanför den stora, högt öppnande bakluckan finns ett rymligt bagagerum på 415 liter. Foto: Ian Maasing

Passagerarna kommer lätt i och ur genom de fyra tillräckligt höga dörrarna, och innanför den stora, högt öppnande bakluckan finns ett rymligt bagagerum på 415 liter. Foto: Ian Maasing

Skoda Rapid Spaceback är relativt smal och sätena ganska smala och korta, men framstolarna ger ett hyggligt kroppsstöd. Gammaldags starnyckel och handbromsspak underlättar hanteringen. Foto: Ian Maasing

Skoda Rapid Spaceback är relativt smal och sätena ganska smala och korta, men framstolarna ger ett hyggligt kroppsstöd. Gammaldags starnyckel och handbromsspak underlättar hanteringen. Foto: Ian Maasing

Skoda Rapid Spaceback TSI 105

Tillverkad i: Tjeckien. Typ: 5 dörrars 5 pers kombisedan Mått/Vikt: längd 430 cm bredd 171 cm, höjd 146 cm axelavstånd 260 cm, tank 55 l tjänstevikt fr 1175 kg Motor: 4 cyl 1197 cc, direktinsprutad bensin turbo Effekt: 105 hk/77 kW, vridmoment 175 Nm–1550 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift 6 växlar. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel. Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,9 m. Bränsleförbrukning: 5,1 l/100 km vid bl körning CO2: 118 g/km Prestanda: 195 km/h 0-100 km/h: 10,3 sek Fordonsskatt: 380 kr Pris: fr 159 900 kr Testbilens pris: 181 400 kr

Publicerad 12 February 2014 12:00