Ansiktslyfta Volkswagen Polo ser ut som en något krympt version av storasyskonet Golf. Man får vara en expert för att se att det här är lillasyskonet Polo! Foto: Volkswagen

Ansiktslyfta Volkswagen Polo ser ut som en något krympt version av storasyskonet Golf. Man får vara en expert för att se att det här är lillasyskonet Polo! Foto: Volkswagen

Populär Volkswagen Polo får ett ansiktslyft

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Efter 14 miljoner sålda bilar sedan 1975 och utmärkelse som Årets Bil i Europa 2010 är det så dags med ett ansiktslyft och teknikuppdateringar på Volkswagen Polo.
Man får allt vara en expert för att kunna skilja nya Volkswagen Polo från dess storasyskon Golf. Designen är snarlik och att Polo är 29 centimeter kortare och elva centimeter smalare samt har 16 centimeter mindre axelavstånd noterar man knappt. Precis som Golf hör nya Polo till de dyrare i sin storleksklass. Men man får väl betala litet extra för en bil som känns så funktionell och gedigen.
Polos kortare och smalare kaross ger i första hand ett mindre lastutrymme, 280 liter med uppfällt och 952 liter med nedfällt baksäte mot Golfs 380 respektive 1270 liter. Och den smalare karossen och kortare axelavståndet gör att de i Polos baksäte har det klart trängre än i Golfs. Två vuxna och ett barn kan dock klämma sig ned i Polos baksäte om framstolarna inte är långt tillbakaskjutna.
Polos inredning har samma grunddesign och gedigna detaljarbete som storasyskonet Golfs interiör. Föraren har samma tydliga visarinstrument framför sig och samma stadiga reglage på samma plats. Inga konstigheter här inte med några snedplacerade digitalvisare eller med några opraktiska knappar!
Motorprogrammet omfattar fem bensinmotorer, tre trecylindriga och två fyrcylindriga som kan köras snålt om man är lätt på högerfoten. Den snålast direktinsprutade trecylindriga turboöverladdade bensinaren, som kommer senare under året, drar bara 0,41 liter per mil med låga koldioxidutsläppet 94 gram per kilometer. På dieselsidan introduceras tre nya trecylindriga vridstarka och bränslesnåla motorer på 75, 90 och 105 hästkrafter. Den snålaste förbrukar bara 0,32 liter diesel per mil med koldioxidutsläppet 82 gram per kilometer.
Senare kommer ytterligare versioner av Polo att lanseras som; GTI, BlueGT, Cross och BlueMotion. Alla med högre prestanda och lägre förbrukningssiffror än nuvarande modeller.
Alla Polo-versioner kommer att erbjudas med ett antal nya assistans- och säkerhetssystem.
Allt sammantaget är nya ansiktslyfta Polo ett fullgott alternativ till Golf om man nu inte behöver Golfens extra baksätes- och lastutrymme! Bilen visas på bilsalongen i Genève nu i mars och Sverigepremiär är planerad till i vår. Priset är ännu inte fastlagt men lär hamna på ungefär samma nivå som hittills.


Stadiga köregenskaper och god åkkomfort kännetecknar nya Volkswagen Polo. Den uppför sig som en vuxen kompaktvagn och inte som en skuttig småbil! Foto: Volkswagen

Stadiga köregenskaper och god åkkomfort kännetecknar nya Volkswagen Polo. Den uppför sig som en vuxen kompaktvagn och inte som en skuttig småbil! Foto: Volkswagen

Publicerad 12 February 2014 12:00