Personen i baksätet har Mercedes nya kombinerade krockkudde och bälte som fördelar bälteskraften över en stor del av bröstkorgen. Foto: Daimler

Personen i baksätet har Mercedes nya kombinerade krockkudde och bälte som fördelar bälteskraften över en stor del av bröstkorgen. Foto: Daimler

Mercedes-bältet blåser upp sig

SÄKERHET. Moderna bilbälten bromsar effektivt upp de åkande vid en krock och minskar därmed risken för allvarligare skador. Framstolarnas bälten har automatiska bältessträckare som på hundradelen av en sekund drar åt bältet mot kroppen och eliminerar eventuellt bältesslack. Bältet kan därför börja uppbromsningen av den åkande redan i början av krocken. Allt fler bilar har bältessträckare även för baksätets bälten.
Vid en häftig krock kan dock bältet trycka så hårt mot kroppen att bröstkorgen skadas, framförallt på barn och gamlingar. För att undvika detta började man på 1990-talet kombinera bältessträckare med en anordning som begränsar bälteskraften.
För att ytterligare begränsa bälteskraften och fördela den på en större yta på bröstkorgen har Mercedes lanserat ett bilbälte som är hopbyggt med en avlång krockkudde. Vid krocken fylls den på bråkdelen av en sekund med gas.
Det nya bältet finns på Mercedes-Benz S-Klass, som redan förra året begick sin världspremiär. Även Ford introducerade liknade bälten 2013 på några av sina modeller i USA.
Ian Maasing

Publicerad 12 February 2014 12:00